
A Proposed English Syllabus For Students Of Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) Department Of Borneo University Tarakan
Pengarang : Andri Saptiansyah - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan PGSD Universitas Borneo Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan. Untuk mengumpulkan informasi yang dibutuhkan dalam perancangan silabus ini, sebanyak 28 mahasiswa semester tiga lokal A jurusan PGSD diminta untuk menjawab dua puluh pertanyaan yang terdapat dalam kuisioner. Dosen Bahasa Inggris jurusan PGSD diwawancara dengan tujuan yang sama. Tahapan pengembangan meliputi analisis kebutuhan, pengembangan silabus menggunakan model Dick dan Carey, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba silabus, dan revisi dan evaluasi. Silabus terdiri dari: (1) identitas peguruan tinggi/mata kuliah, (2) SK (Standar Kompetensi), (3)KD (Kompetensi Dasar), (4) indikator pembelajaran, (5) topik/sub topik, (6) materi pembelajaran, (7) aktivitas pembelajaran, (8) alokasi waktu, (9) penilaian, (10) media dan sumber. Silabus ini divalidasi oleh para ahli, yaitu dosen jurusan Pendidikan Bahasa Inggris untuk mencocokkan kesesuaian dari desain dan juga unsur kebahasaan dari silabus untuk para mahasiswa PGSD, dan dosen dari jurusan PGSD untuk mencocokkan isi dari silabus untuk mahasiswa jurusan PGSD. Revisi dilakukan berdasarkan saran, kritik, koreksi dari para ahli dan kemudian silabus ini diujicobakan kepada mahasiswa jurusan PGSD Universitas Borneo Tarakan. Hasil akhir pengembangan ini berupa silabus pengajaran Bahasa Inggris untuk mahasiswa jurusan PGSD di Universitas Borneo Tarakan dilengkapi dengan contoh rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP ) dan contoh materi yang terdapat di dalam silabus. Materi yang dibahas adalah yang berkaitan dengan minat dan kebutuhan mahasiswa dalam belajar Bahasa Inggris.
The study was conducted to propose an English syllabus for students of PGSD Department of Borneo University Tarakan. This research employed Research and Development (R&D) design. To obtain the information needed as a base for designing English syllabus, 28 students of local A of PGSD Department were asked to answer twenty questions in questionnaire. English lecturer of PGSD Department was also interviewed with some purposes. The proposed English syllabus was based on information gained from students and English lecturer of PGSD Department and observation sheet. The procedures of this Research and Development (R&D) were needs analysis, product development applied Dick and Carey model, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, and revision and evaluation. The syllabus was contained: (1) course identity, (2) standard competence, (3) basic competence, (4) indicators, (5) topic/sub topic, (6) learning materials, (7) learning activities, (8) time allocation, (9) assessment, (10) media and sources. It was validated by two experts. They were the lecturer from English Department to check the appropriateness of the design and languages of the syllabus for the PGSD students, and the lecturer from PGSD Department to check the appropriateness of the syllabus content with the students’ field/major. Revision and evaluation were conducted based on suggestions, critics, and comments by experts and then the English syllabus was tried-out. The result of this research and development was a set of English syllabus for students of PGSD Department of Borneo University Tarakan completed with some lesson plans and instuctional materials included in the product. The materials in this proposed English syllabus is dealing with students’ wants and needs in learning English.