A Proposed English Instructional Materials For Seventh Grade Students At SMP Negeri 3 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of A Proposed English Instructional Materials For Seventh Grade Students At SMP Negeri 3 Tarakan

A Proposed English Instructional Materials For Seventh Grade Students At SMP Negeri 3 Tarakan

Pengarang : Anice Andiharty - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk menghasilkan sebuah produk berupa ajuan materi ajar bahasa Inggris kelas tujuh SMP Negeri 3 Tarakan. Materi ajar bahasa Inggris adalah materi pembelajaran yang digunakan oleh guru dan siswa untuk mencapai tujuan pembelajaran. Bahan ajar bahasa Inggris merupakan instrument yang sangat penting dalam kegiatan belajar mengajar bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan Desain Penelitian dan Pengembangan (R&D) dalam mengembangkan materi ajar bahasa Inggris untuk siswa kelas tujuh SMP Negeri 3 Tarakan. peneliti menggunakan tiga jenis instrumen dalam mengumpulkan data, yaitu kuesioner, wawancara dan analisis dokumen yang digunakan oleh guru dalam mengajar bahasa Inggris. Jumlah siswa yang mengisi lembar kuesioner adalah 100 siswa. Penelitian dan Pengembangan adalah desain penelitian yang terdiri dari beberapa langkah meliputi analisis kebutuhan, pengembangan produk dengan menggunakan model Richard, validasi ahli, revisi dan evaluasi, uji coba produk kepada siswa, dan revisi akhir. Validasi ahli dilakukan dari segi isi dan desain pada materi ajar ini. Adapun tujuan dari pengujian materi adalah untuk mengukur keefektivitasan buku terutama materi, penampilan, instruksi, yang sesuai dengan keinginan dan kebutuhan siswa. Ajuan materi ajar ini menghubungkan empat keterampilan dalam bahasa Inggris yang harus dikuasai oleh para siswa, yakni 1) mendengarkan, 2) berbicara, 3) membaca, dan 4) menulis. Setelah melalui tahapan pengembangan, materi ajar ini terdiri dari 4 unit, yaitu 1) I love Fottball, 2) Welcome on Tarakan, 3) Save Yourself!, dan 4) How beautiful I am. Hasil penelitian ini adalah seperangkat materi ajar bahasa Inggris untuk siswa kelas tujuh SMP Negeri 3 Tarakan yang telah dikembangkan dan disusun dengan baik dengan menggunakan suatu desain yang diakui serta berdasarkan kebutuhan dan karakteristik siswa.

The aim of this research was to proposed English Instructional Materials for seventh grade students at SMP Negeri 3 Tarakan. English Instructional Materials is a media for both teacher and students to achieve the goal of learning process. English Instructional Materials is an important instrument in learning English. This research used Research and Development (R&D) design to develop a proposed English instructional materials for sevent grade students at SMP Negeri 3 Tarakan. In this research, researcher used three kinds of instruments to gathered the data, namely questionnaire, interview guide, and existing documents that teacher used in teaching English. The number of students who were asked to answer the questionnaire were 100 students. Research and Development is a research design which consists of the following stages included need analysis, product development by using Richards model, expert validation, revision and evaluation, try-out the product, revision to produce the final product. The expert validation one in two session both of content and design. While, the objectives of try-out was to measure the effectivess of the English instructional materials especially on materials, design, instructions should based on the need and characteristics of the students. This English instructional materials was related to four skills that have to be mastered by each student in learning English, namely 1) listening, 2) speaking, 3) reading, and 4) writing. It was consists of four units, namely 1) I Love Football, 2) Welcome on Tarakan, 3) Save yourself, and 4) How Beautiful I am. The result of this research was a set of English instructional materials for seventh grade students at SMP Negeri 3 Tarakan that had been developed well by using a recognizable design and based on student’s needs and students characteristics.

Detail Informasi