
Problems Faced By English Language Teachers In Preparing Teaching And Learning On Curriculum 2013 At First Grade Students Of SMK Negeri 2 Tarakan
Pengarang : Ani Fitriani - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan masalah–masalah yang dihadapi oleh guru–guru Bahasa Inggris dalam melaksanakan persiapan kegiatan belajar mengajar yang mengacu pada standar kompetensi berdasarkan pada Kurikulum 2013. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dimana subjek dari penelitian ini adalah guru–guru Bahasa Inggris di SMK Negeri 2 Tarakan yang mengajar di kelas sepuluh tahun pembelajaran 2014/2015. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah wawancara yang ditujukan kepada para guru untuk mengetahui permasalahan-permasalahan yang mereka hadapi dalam melaksanakan persiapan kegiatan belajar dan mengajar sebelum proses kegiatan tersebut berlangsung. Data yang telah didapatkan melalui wawancara kemudian dianalisis dan dijabarkan secara deskriptif. Hasil dari penelitian ini antara lain pertama, para guru menyatakan masih minimnya pemahaman mengenai Kurikulum 2013. Dalam hal ini, penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) sebagai perangkat belajar pembelajaran lebih rumit dibandingkan dengan kurikulum sebelumnya (KTSP). Masalah kedua adalah mengenai fasilitasi sebab beberapa fasilitas yang berkaitan dengan media pembelajaran khususnya dalam pengajaran Bahasa Inggris belum dapat digunakan secara signifikan. Masalah ketiga yang dihadapi oleh guru-guru Bahasa Inggris adalah rendahnya motivasi siswa dalam pembelajaran Bahasa Inggris di SMK Negeri 2 Tarakan. Oleh karena itu, guru-guru Bahasa Inggris SMK Negeri 2 Tarakan diharapkan dapat meningkatkan kreatifitas mereka dalam persiapan belajar pembelajaran sehingga kompetensi-kompetensi dalam Kurikulum 2013 tercapai.
The objectives of this research were to investigate and describe some teaching problems faced by the English language teachers in conducting teaching and learning preparation which refers to standard competence based on the Curriculum 2013. This research design was descriptive qualitative, where subject of the research was the English language teachers in SMK Negeri 2 Tarakan who teach on the tenth grade in academic 2014/2015. Data collecting techniques used in this research were the first interview with the English language teachers to find out the problems faced by the English language teachers in teaching preparation before teaching and learning process runs. The data obtained through interview then were analyzed and described. The second instruments was document analysis showed that the teachers had prepared the learning evaluation instrument in the lesson plan document and the assessment instrument which had been prepared by teacher in the lesson plan has met to the characteristics of authentic assessment. The result of this research are firstly, the teachers stated that their understanding about the Curriculum 2013 were still less. In this case, related to the lesson plan as teaching and learning equipment, it was more difficult than the previous curriculum (KTSP). Next, the second problem was about some facilities related to instructional media which have not been used yet optimally in the teaching and learning process. The third problem faced by the English language teachers was the lack of students’ motivation in learning English in SMK Negeri 2 Tarakan. Therefore, the English teachers of SMK Negeri 2 Tarakan are expected to improve their creativities in preparing teaching and learning so the competences in the Curriculum 2013 could be reached.