The Effectiveness Of Using Englsih Pop Song To Enhance Students’ Vocabulary At The Eighth Grade Of SMP Negeri 7 Tarakan Academic Year 2014/2015 | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Using Englsih Pop Song To Enhance Students’ Vocabulary At The Eighth Grade Of SMP Negeri 7 Tarakan Academic Year 2014/2015

The Effectiveness Of Using Englsih Pop Song To Enhance Students’ Vocabulary At The Eighth Grade Of SMP Negeri 7 Tarakan Academic Year 2014/2015

Pengarang : Cahya Maulliza - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2015
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan lagu pop bahasa inggris dalam mengajar kosakata pada siswa kelas delapan di SMPN 7 Tarakan. Desain dari penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Populasi dari penelitian adalah siswa kelas delapan SMPN 7 Tarakan pada tahun akademik 2014/2015. Total populasi adalah 288 siswa. Berdasarkan permasalahan penulis mengambil sampel dengan menggunakan teknik purposive sampling. Total sampel ada 50 siswa yang dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Setiap kelompok terdiri dari 25 siswa. Sebuah tes menulis sebagai instrumen digunakan untuk mengambil data. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa nilai siswa di kelompok eksperimen lebih tinggi dari nilai siswa di kelompok kontrol. Nilai rata-rata dari kelompok eksperimen adalah 81.12 dan nilai rata-rata dari kelompok kontrol adalah 75.36. Berdasarkan hasil penghitungan uji-t, t-hitung > t-tabel (2.575 > 2.011) dan signifikan (nilai sig. 2 tailed adalah .000 < .05). Itu berarti bahwa ada perbedaan yang signifikan dalam nilai pos tes antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Jadi, hipotesis 0 (Ho) yang menyatakan “tidak ada efek yang signifikan dari lagu pop bahasa inggris dalam mengajar kosakata pada kelas delapan SMPN 7 Tarakan pada tahun akademik 2014/2015” ditolak. Pada akhirnya penulis menyimpulkan bahwa lagu pop bahasa inggris efektif digunakan untuk mengajar kosakata pada siswa kelas delapan di SMPN 7 Tarakan. Peneliti memberikan saran bahwa salah satu media alternatif yang dapat digunakan dalam mengejar kosakata. Guru bahasa Inggris juga harus menggunakan evaluasi yg sesuai dengan kemampuan siswa.

The objectives of the research are to know the significant effect of English pop song in teaching vocabulary at the eighth grade students of SMPN 7 Tarakan. The design of the research is experimental research. The population of this research is the eighth grade students of SMPN 7 Tarakan in the academic year 2014/2015. The total populations are 288 students. Based on the case the writer took sample by using purposive sampling technique. The total samples are 50 students which are divided into two group, namely experimental and control group. Each group consists of 25 students. A vocabulary test as the instrument is used to collect the data. The result of the research shows that the students score in experimental group is higher than the students score in control group. The mean score of experimental group is 81.12 and the mean score of control group is 75.36. Based on computation result of t-test, t-computed > t-table (2.575 > 2.011) and the significant (the sig. 2 tailed value is .000 < .05). It means that there is significant difference in post test score between experimental group and control group. So, the null hypothesis (Ho) which stated that “there is no significant effect of English pop song in teaching vocabulary at the eighth grade students of SMPN 7 Tarakan in the academic year 2014/2015” was rejected. Finally the researcher concludes that English pop song is effective in teaching vocabulary at the eighth grade students of SMPN 7 Tarakan. The researcher gives suggestion that one of the media alternatives that can be used in teaching vocabulary is English pop song. English teacher also should use the compatible evaluation with the students’ ability.

Detail Informasi