
The Effectiveness Of Group Discussion With Scrabble Game As Media For Teaching English Vocabulary Skill At The Tenth Grade In SMAN 2 Tarakan
Pengarang : Suryadi - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan diskusi kelompok dengan permainan scrabble sebagai media dalam mengajar kosakata pada siswa kelas sepuluh di SMAN 2 Tarakan. Desain dari penelitian ini adalah kuasi ekperimen. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas sepuluh di SMAN 2 Tarakan pada tahun akademik 2015/2016. Total populasi siswa kelas sepuluh adalah 357 siswa. Berdasarkan permasalahan peneliti mengambil sampel dengan menggunakan teknik purposive sampling. Total sampel ada 34 siswa yang dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Setiap kelompok terdiri dari 17 siswa. Tes kosakata dan wawancara sebagai instrument yang digunakan untuk mengambil data. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa nilai siswa di kelompok eksperimen lebih tinggi dari nilai siswa di kelompok kontrol. Nilai rata-rata dari kelompok eksperimen adalah 82.59 dan nilai rata-rata dari kelompok kontrol adalah 75.41. Berdasarkan hasil penghitungan uji-t, t-hitung > t-tabel (2,816>1.694) dan signifikan (nilai sig. 2 tailed adalah .008 > 0.05). Itu berarti bahwa ada perbedaan yang signifikan dalam nilai setelah pos tes antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Jadi, hipotesis 0 (Ho) yang menyatakan “tidakada efek yang signifikan dari diskusi kelompok dengan permainan scrabble sebagai media dalam mengajar kosakata pada kelas sepuluh SMAN 2 Tarakan” ditolak. Pada akhirnya peneliti menyimpulkan bahwa diskusi kelompok dengan permainan scrabble sebagai media efektif digunakan untuk mengajar kosakata pada siswa kelas sepuluh di SMAN 2 Tarakan. Peneliti memberikan saran bahwa salah satu media alternatif yang dapat digunakan dalam mengejar kosakata. Guru bahasa Inggris juga harus menggunakan evaluasi yg sesuai dengan kemampuan siswa.
The objective of the research was to know the the effectiveness of group discussion method with scrabble game as media for teaching English vocabulary skill at the tenth grade of SMAN 2 Tarakan. The design of the research was quasi experimental research. The population of this research was the tenth grade students of SMAN 2 Tarakan in the academic year 2015/2016. The total populations consisted of 357 students. Based on the case the researcher took sample by using purposive sampling technique. The total samples are 34 students which are divided into two groups, namely experiment group and control group. Each group consisted of 17 students. A vocabulary test and interview were the instrument that were used to collect the data. The result of the research showed that the students score in experimental group was higher than the students score in control group. The mean score of experimental group is 82.59 and the mean score of control group is 75.41. Based on computation result of t-test, t-computed > t-table (2,816>1.694) and the significant (the sig. 2 tailed value is .008 > 0.05). It means that there is significant difference in post test score between experiment group and control group. So, the null hypothesis (Ho) which stated that “There is no significant effect using group discussion with scrabble game as media for teaching English vocabulary at the tenth grade in SMAN 2 Tarakan” was rejected. Finally the researcher concludes that group discussion with scrabble game as media is effective in teaching vocabulary at the tenth grade students of SMAN 2 Tarakan. The researcher gives suggestion that one of the methods that can be used in teaching vocabulary is group discussion with scrabble game as media for teaching vocabulary. English teacher also should use the compatible evaluation with the students’ ability.