Improving Students’ Vocabulary Mastery Through Word Search At Fifth Grade Of SDN 031 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Improving Students’ Vocabulary Mastery Through Word Search At Fifth Grade Of SDN 031 Tarakan

Improving Students’ Vocabulary Mastery Through Word Search At Fifth Grade Of SDN 031 Tarakan

Pengarang : Asjul - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini yaitu penelitian tindakan kelas. Subjek pada penelitian ini yaitu siswa kelas Lima (V-A) di SDN 031 Tarakan tahun ajaran 2015/2016 yang terdiri dari 21 siswa. Penelitian tindakan kelas ini dilakukan pada bulan Agustus sampai bulan Oktober 2015. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus mulai dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Peneliti menggunakan lembar pengamatan untuk mengambil data dari aktivitas guru dan siswa dikelas dan tes tertulis yang telah disiapkan oleh peneliti berdasarkan materi pembelajaran untuk mengetahui penguasaan kosakata siswa. Di dalam penelitian ini, peneliti yang mengajar siswa kelas lima di SDN 031 Tarakan. Dia mengajarkan kosakata dengan menggunakan media pencarian kata. Sementara guru bertindak sebagai pengamat. Beliau mengamati seluruh kegiatan guru dan siswa-siswi di dalam kelas. Penemuan penelitian ini menunjukkan bahwa hasil dari pengamatan aktivitas guru dan siswa dalam kategori baik dan media pencarian kata mempengaruhi antusias, aktivitas, dan perhatian siswa selama proses pembelajaran. Berdasarkan hasil tes siswa pada siklus pertama ada 12 atau 57% siswa mencapai kriteria ketuntasan minimal kemudian pada siklus kedua meningkat menjadi 16 atau 76% siswa mencapai kriteria ketuntasan minimal. Jadi bisa disimpulkan bahwa penguasaan kosakata siswa melalui media pencarian kata meningkat. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa media pencarian kata dapat meningkatkan penguasaan kosakata. Berdasarkan hal tersebut disarankan kepada guru bahasa Inggris untuk menggunakan pencarian kata sebagai media dalam proses pembelajaran. Penggunaan pencarian kata khususnya dalam pembelajaran kosakata berguna untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa. Untuk peneliti selanjutnya disarankan juga agar dapat menggunakan media ini untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa.

The research method which used in this research was class action research. The subject of this research was the students of fifth grade (V-A) of SDN 031 Tarakan academic year 2015/2016 consisting of 21 students. The action research was conducted from August to September 2015. The research was conducted in two cycles, starting from planning, implementation, observation and reflection. The researcher used observation sheets, to take information of the teacher and students’ activities in the classroom and writing test was designed by researcher based on the instructional material to know the students vocabulary mastery. In this research, the researcher taught fifth grade of SDN 031 Tarakan. He taught vocabulary by using word search. Meanwhile, the teacher acted as an observer. She observed whole of teacher and students’ activities during teaching learning process. The findings of this research showed that the result of observation for teacher and students’ activity has good category and word search had been stimulate the students’ enthusiasm, activities and attention during teaching and learning process. Based on the result of test in the first cycle was found that 12 or 57% students achieved the minimum passing criterion, then improved in the second cycle to 16 or 76% students achieved the minimum passing criterion. So, it could be concluded that the students’ vocabulary mastery through word search improved. Based on the finding, it can be summed up that word search can improve students’ vocabulary mastery. It is suggested to the English teachers to use word search as a media in teaching process. Furthermore, the use of word search especially in the teaching vocabulary is very useful to the students to improve their vocabulary. It also suggested for the further researchers to apply this media to improve students’ vocabulary mastery.

Detail Informasi