The Effectiveness Of STAD In Teaching Reading Comprehension To The Ninth Graders Of SMP Negeri 4 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of STAD In Teaching Reading Comprehension To The Ninth Graders Of SMP Negeri 4 Tarakan

The Effectiveness Of STAD In Teaching Reading Comprehension To The Ninth Graders Of SMP Negeri 4 Tarakan

Pengarang : Jumiati - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dari penggunaan STAD dalam pengajaran pemahaman membaca pada siswa kelas sembilan di SMP Negeri 4 Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain pre-eksperimental. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas Sembilan di SMP Negeri 4 Tarakan. Jumlah populasi dari penelitian ini adalah 304 siswa. Sampel dari penelitian ini adalah kelas IX 1 yang terdiri dari 30 siswa. Sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pre-test, treatment dan post-test. Pada tahap pre-test, siswa diminta untuk membaca teks narrative berdasarkan topic yang diberikan. Setelah pre-test, peneliti memberikan treatment. Kelas eksperimen diajar dengan menggunakan STAD. Setelah diberikan treatment, siswa diminta untuk mengerjakan soal teks narrative pada tahap post-test. Hasil dari penelitian menunjukan bahwa terdapat perbedaan nilai rata-rata antara pre-test dan post-test. Ini dibuktikan melalui hasil nilai rata-rata siswa dalam pre-test adalah 43.17 dan hasil post-test adalah 59.23. Ini menunjukan adanya peningkatan nilai rata-rata siswa sebesar 16.06. Dari hasil perhitungan menggunakan paired samples T-test dapat diketahui bahwa nilai sig.2 tailed lebih kecil dibandingkan level of significant (0.000 < 0.05). Itu mengindikasikan bahwa hipotesis alternatif (Ha) diterima dan hipotesis nol (H0) ditolak. Dengan demikian terdapat pengaruh signifikan dari penggunaan STAD dalam pengajaran pemahaman membaca. Paired samples T-test telah dianalisis menggunakan SPSS version 22.0. Secara keseluruhan, dapat disimpulkan bahwa STAD efektif dalam pengajaran pemahaman membaca pada siswa kelas Sembilan di SMP Negeri 4 Tarakan.

The objective of this research is to find out the significant effect of using STAD in teaching reading comprehension to the ninth graders of SMP Negeri 4 Tarakan. This research uses pre experimental design. The population of this research are all of the ninth graders at SMP Negeri 4 Tarakan. The total of population are 304 students. The sample of this research is IX 1 class that consisted of 30 students. The sample was chosen by using purposive sampling technique. The steps in this research are pre-test, treatment and post-test. In the pre-test, the students were asked to read a narrative text based on the topics given. After giving pre-test, the researcher gave the treatment. This class was taught by using STAD. After giving the treatment, students were asked to red a narrative text in the post-test. The result of this research shows that there is different mean score between pre-test and post-test. It is proven by the result of the students’ mean score in pre-test was 43.17 and in post-test was 59.23. It shows that the improvement of the students’ mean score in experimental class is 16.06. From the result of computation using paired samples T-test shows that sig. (2 tailed) is lower than level of significant (0.000 < 0.05). It indicates that the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (H0) is rejected. Thus, there is a significant effect of using STAD in teaching reading comprehension. The Paired samples t-test was analyzed by using SPSS version 22.0. Overall, it can be concluded that STAD is effective in teaching reading comprehension to the ninth graders of SMP Negeri 4 Tarakan.

Detail Informasi