
The Use Of Word Wall In Teaching English To Improve The Students’ Writing Ability At The Eighth Grade Students Of SMPN 10 Tarakan
Pengarang : Agus Hendra Alpiansyah - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan media Word wall dalam meningkatkan kemampuan menulis bagi siswa kelas delapan SMPN 10 Tarakan pada tahun ajaran 2016/2017. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pre-experimental. Sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Penelitian ini hanya menggunakan satu kelas sebagai sampel penelitian. Kelas yang digunakan sebagai sampel penelitian adalah kelas VIII-1 yang diajarkan dengan menggunakan media Word wall. Kelas delapan terdiri dari 6 (enam) kelas, kelas VIII-1 dipilih oleh peneliti karena nilai rata-rata siswa dikelas VIII-1 dalam aspek menulis adalah yang terendah daripada kelas yang lain dan tidak adanya siswa yang mencapai kriteria ketuntasan minimal khususnya dalam hal menulis. Instrumen penelitian ini adalah tes tertulis. Data yang dianalisis adalah data nilai hasil pretest dan posttest. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan paired sample T-test dengan SPSS 22.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata hasil pretest adalah 59.52 dan nilai rata-rata hasil posttest adalah 73.96. Hasil dari paired sample T-test pada tingkat signifikansi 0.05 adalah 0.00. Tidak hanya hasil dari nilai rata-rata pretest posttest dan paired samples T-test pada tingkat signifikansi 0.05, tetapi juga dari nilai T-test dan T-table. Nilai T-test adalah 8.089 dan nilai T-table adalah 2.064. Hal ini menunjukkan bahwa T-test lebih tinggi dari pada nilai T-table (8.089 > 2.064). Dengan kata lain, hipotesis nol (H0) ditolak dan hipotesis alternative (Ha) diterima. Hasil analisis data membuktikan bahwa hasil pengajaran menggunakan Word wall memberikan dampak yang signifikan terhadap kemampuan menulis siswa. Dapat disimpulkan bahwa Word wall dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa kelas VIII-1 SMPN 10 Tarakan.
.
The objective of this research is to find out whether there is any significant effect of using Word wall in teaching English to improve the students’ writing ability at the eighth grade students of SMPN 10 Tarakan. The method that used in research was pre experimental. The samples were taken by using purposive sampling technique. This research only uses one class as the sample of the research. Class VIII-1 was a sample of this research which was taught by using Word wall media. Eighth grade it consists of 6 (six) classes, class VIII-1 was chosen by the researcher because the students’ mean score in class VIII-1 in writing aspect was lower than the other class and there was no student who achieve the criteria of success in English especially in writing aspect. The instrument of this research was writing test. The data which analyzed was the data from pretest and posttest. In analyzing the data, the researcher used paired sample T-test with SPSS 22.0. The result of the research showed that the mean score of pretest was 59.52 and the mean score of posttest was 73.96. Result of the paired sample T-test at the level of significance 0.05 was 0.00. Not only result of mean score pretest posttest and result of paired samples T-test, but also from the value of T-test and T-table. T-test value was 8.089 and T-table value was 2.064. It indicates that the value of T-test was higher than T-table (8.089 > 2.064). In other words, the null hypothesis (H0) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. The result of the data analysis proves that taught by using Word wall gave the significant effect to the students’ writing ability. It can be concluded that Word wall can improve the students’ writing ability at the Eighth grade students of SMPN 10 Tarakan