The Effectiveness Of Using Diary Writing In Recount Text To Teach Students’ Writing Skill At The Tenth Grade Of SMA Negeri 2 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Using Diary Writing In Recount Text To Teach Students’ Writing Skill At The Tenth Grade Of SMA Negeri 2 Tarakan

The Effectiveness Of Using Diary Writing In Recount Text To Teach Students’ Writing Skill At The Tenth Grade Of SMA Negeri 2 Tarakan

Pengarang : Mega Angreani - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui keefektifan penggunaan diari sebagai media dalam recount text untuk mengajarkan kemampuan menulis siswa kelas sepuluh SMAN 2 Tarakan pada tahun ajaran 2016/2017. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan desain pre-experimental. Sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas sepuluh di SMA N 2 Tarakan. Dalam penelitian ini, peneliti hanya menggunakan satu kelas sebagai sampel penelitian. Sampel penelitian ini adalah kelas X MIA 3, dengan jumlah 30 siswa. Data yang dianalisis adalah data nilai hasil pre-test dan post-test. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan paired sample T-test dengan SPSS 22.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan pada nilai rata-rata hasil pre-test dan post-test siswa. Ini dapat ditunjukan dari hasil nilai rata-rata siswa dalam pre-test adalah 52.83, sedangkan nilai rata rata post-test siswa adalah 73.83. Dalam kedua hasil tersebut dapat dilihat bahwa peningkatan nilai rata rata siswa sebesar 21.00. Hasil analisis yang menggunakan paired samples T-test menunjukan bahwa, nilai sig.2 tailed (.000) lebih kecil dibandingkan tingkat signifikansi (0.05) = (.000 < 0.05). Ini artinya, hipotesis alternative (Ha) diterima dan hipotesis nol (Ho) ditolak. Hasil analisis data menunjukan bahwa pengajaran menggunakan media diari dapat memberikan dampak yang signifikan terhadap kemampuan menulis siswa. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa media diari efektif untuk mengajarkan kemampuan menulis teks recount pada siswa kelas sepuluh SMAN 2 Tarakan pada tahun ajaran 2016/2017.

The objective of this research was to find out the effectiveness of using diary as a media in recount text to teach students’ writing skill at tenth grade of SMAN 2 Tarakan in academic year 2016/2017. In this research, the researcher used pre-experimental design. The samples were taken by using purposive sampling technique. Population of this research were all of the tenth grade students in SMA N 2 Tarakan. In this research, the researcher only used one class as a sample. The sample of this research was X MIA 3, with total 30 students. The data which analyzed was the data from pretest and posttest. In analyzing the data, the researcher used paired sample T-test with SPSS 22.0. The result of the research showed that there was the different mean score of pretest and posttest. It can be showed from the result of the students’ mean score in pre-test was 52.83, meanwhile mean score of post-test was 73.83. In both of the result showed that the improvement of students’ mean score was 21.00. The result of analysis by using paired sample T-test shows that sig.2 tailed (.000) is lower than the level of significant (0.05) = (.000 < 0.05). It means that, the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (Ho) is rejected. The result of analysis data showed that there is significant effect in writing recount text by using diary to teach students’ writing skill. Thus, it can be concluded that diary media is effective in recount text to teach students’ writing skill at tenth grade of SMAN 2 Tarakan in academic year 2016/2017.

Detail Informasi