An Analysis On Grammatical Errors Of The English Textbooks As The Thesis Products Made By English Department Students Of Borneo Tarakan University | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of An Analysis On Grammatical Errors Of The English Textbooks As The Thesis Products Made By English Department Students Of Borneo Tarakan University

An Analysis On Grammatical Errors Of The English Textbooks As The Thesis Products Made By English Department Students Of Borneo Tarakan University

Pengarang : Nikmawati - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk (1) mendeskripsikan jenis-jenis kesalahan gramatika dari produk skripsi yang dibuat oleh siswa jurusan pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Borneo Tarakan yang telah lulus di tahun 2015, dan (2) mendeskripsikan jenis kesalahan gramatika yang paling banyak muncul di dalam produk skripsi tersebut. Pada penelitian ini, peneliti menggunakan penelitian deskriftif kualitatif. Sumber data penelitian ini adalah 6 buku pelajaran Bahasa Inggris yang di buat oleh 6 siswa yang telah lulus di tahun 2015 sebagai produk dari skripsi mereka, yang diusulkan untuk 6 jurusan di Universitas Borneo Tarakan. Untuk mendapatkan data yang dibutuhkan, peneliti mengumpulkan 6 buku pelajaran tersebut kemudian mengindetifikasi kesalahan-kesalahan yang di buat para siswa. Dalam mendeskripsikan jenis-jenis kesalahan, dapat disimpulkan bahwa 4 kategori kesalahan berdasarkan surface strategy taxonomyterdapat 15 jenis subkategori kesalahan gramatika. Ditemukan bahwa 10 kesalahan dari 5 subkategori merupakan kategori penghilangan, 9 kesalahan dari 6 subkategori merupakan kategori penambahan, 30 kesalahan dari 10 subkategori merupakan kategori pembentukan dan 2 kesalahan dari 2 subkategori merupakan kategori penempatan. Dalam mendeskripsikan jenis kesalahan gramatika yang paling banyak dibuat para siswa, dapat disimpulkan bahwa kesalahan pembentukan nomina jamak memiliki kesalahan terbanyak, yaitu 8 kesalahan, dengan jumlah kesalahan dari seluruh kategori adalah 51 kesalahan.



This research was conducted to (1) describe the grammatical errors of thesis products made by English Department students of Borneo Tarakan University, and (2) describe the most error that occurs in the thesis products. In this research, researcher used descriptive qualitative research. The sources of data of this research were 6 English textbooks made by 6 students, which have graduated in 2015, as their thesis products, which are proposed for 6 departments in Borneo Tarakan University. In order to get the data needed, the researcher collected the 6 textbooks then identified the errors made by students. In describing the errors, it can be inferred that the 4 category of errors based on surface strategy taxonomy were distributed into 15 kinds subcategories of grammatical errors. It was found that 10 errors from 5 subcategories were omission category, 9 errors from 6 subcategories were addition category, 30 errors form 10 subcategories were misformation category and 2 errors from 2 subcategories were misordering category. In describing the most grammatical error made by students, it can be inferred that the errors in misformation of plural noun had the highest number of errors, i.e 8 errors, with the total number of errors from all categories was 51 errors.

Detail Informasi