
The Effectiveness Of Flash Card To Improve Writing Skill In Narrative Text At The Eighth Grade Students Of SMP Negeri 10 Tarakan
Pengarang : Rani Sarita Fitri - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh signifikan penggunaan flash card untuk meningkatkan kemampuan menulis teks naratif pada siswa kelas VIII SMP Negeri 10 Tarakan. Jenis penelitian ini adalah pre eksperimental. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMPN 10 Tarakan. Peneliti menggunakan purposive sampling dan ada 26 siswa sebagai sampel. Kelas VIII-1 dipilih oleh peneliti karena siswa di kelas ini memiliki beberapa masalah dalam menulis berdasarkan skor writing kelas VIII-1 banyak siswa di kelas ini tidak mencapai nilai kkm dan memiliki skor yang lebih rendah dari kelas yang lain. Peneliti mengumpulkan data menggunakan tes menulis dan menganalisa data tersebut menggunakan uji t dengan SPSS 22.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata skor menulis sebelum diberikan treatment adalah 49,23 dan nilai rata-rata skor menulis sesudah diberikan treatment adalah 66,08. Hasil uji Paired sample T-test dengan tingkat signifikansi 0,05 adalah 0,00. Tidak hanya hasil rata-rata skor pretest posttest dan hasil uji paired sample T-test, namun juga dari nilai uji-T dan T-tabel. Nilai uji-t adalah 17.721 dan nilai T-tabel adalah 1.708. Dengan kata lain, null hypothesis (H0) ditolak dan alternatif hypothesis (Ha) diterima. Hal ini dapat dilihat dari hasil uji t yang menunjukkan t test lebih tinggi dari t tabel (17.721> 1.708). Dapat disimpulkan bahwa flash card dapat meningkatkan kemampuan menulis dalam naratif teks pada siswa kelas VIII-1 SMPN 10 Tarakan.
The objective of the study was to find out whether there was a significant effect of using flash card to improve writing skill in narrative text at the eighth grade students of SMP Negeri 10 Tarakan. This study was pre experimental study. The population of the study was the eighth grade students of SMPN 10 Tarakan. The researcher used purposive sampling and there were 26 students as the sample. Class VIII-1 was chosen by the researcher because the students in this class have some problems in writing ability based on the score of writing class VIII-1 many students in this class do not reach the criteria of success score and has lower score than the others classes. In collected the data, the researcher uses tests that are pre-test and post-test. In analyzing that data, the researcher applies t-test with SPSS 22.0. The result of the research shows that the mean score of pretest was 49.23 and the mean score of posttest was 66.08. Result of the paired sample T-test at the level of significance 0.05 was 0.00. Not only result of mean score pretest posttest and result of paired samples T-test, but also from the value of T-test and T-table. T-test value was 17.721 and T-table value was 1.708. In other words, the null hypothesis (H0) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. It can be seen from t-test result which is shows t test is higher than ttable (17.721>1.708). It means that flash card was effective to improve writing skill in narrative text at the eighth grade students.