The Implementation Of Total Physical Response (TPR) To Improve Students’ Speaking Performance For Eighth Grade Students Of SMP Negeri 8 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Implementation Of Total Physical Response (TPR) To Improve Students’ Speaking Performance For Eighth Grade Students Of SMP Negeri 8 Tarakan

The Implementation Of Total Physical Response (TPR) To Improve Students’ Speaking Performance For Eighth Grade Students Of SMP Negeri 8 Tarakan

Pengarang : Nasrudin - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah mengimplementasikan Total Physical Response (TPR) untuk meningkatkan keterampilan siswa dalam berbicara untuk kelas VIII-3 SMP Negeri 8 Tarakan. Penelitian ini adalah penelitian tindak kelas (PTK) dimana peneliti dan guru berkerjasama merancang RPP, melakukan tindakan, mengobservasi dan merefleksi tindakan bersama. Subjek penelitian ini adalah kelas VIII-3 SMPN 8 Tarakan pada tahun pembelajaran 2016/2017. Peneliti melakukan penelitian dalam 2 siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Instrumen penelitian yang digunakan untuk mengambil data adalah tes lisan dan observasi. Unuk menganalisis data kuantitatif peneliti menggunakan deskripsi kuantitatif. Hal ini menunjukkan hasil dari penelitian ke dalam bentuk penjelasan deskriptif, data didapat dari observasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa metode Total Physcal Response (TPR) dalam proses pembelajaran meningkatkan keterampilan siswa dalam berbicara. Persentase dari hasil berbicara siswa pada siklus pertama yaitu 60% atau18 orang yang lulus dari KKM, kemudian persentase dari siklus kedua yaitu 80% atau 24 siswa yang lulus dari KKM. Hasil temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa meningkatkan keterampilan siswa dalam berbicara menggunakan metode Total Physcal Response (TPR) telah berhasil. Strategi ini dapat membantu siswa dalam membuat dan menyusun ide dalam berpasangan karena siswa memiliki kesempatan untuk berbagi dan berdiskusi dengan begitu keterampilan berbicara siswa akan lebih baik.

The objective of the research was the implementation of Total Physical Response (TPR) to improve students’ speaking in performance at VIII-3 class of SMP Negeri 8 Tarakan. This study was Classroom Action Research (CAR) in in which the researcher and the teacher designed the lesson plan, action, observed and reflected the action together. The subject of this study was the VIII-3 grade class of SMP N 8 Tarakan in the academic year 2016/2017 there were 30 students. The researcher conducted the research in two cycles in which each cycles consisted of four steps : planning, action, observation and reflection. The instruments used to collect data are performance test and observation. To analyze quantitative data the researcher applied a descriptive quantitative, it was to present the result of research in the form of descriptive explanation. The result showed that Total Physicl Response method on the learning process improved the students’ speaking performance. The percentage of the students’ speaking score on first cycle was 60% or 18 students who pass the minimum passing grade, then the percentage of the students’ speaking score on second cycle was 80% or 24 students who pass the minimum passing grade. The findings of this research reveal the improvement of students’ speaking performance using total physical response method is succcesful. It help students in generating and organizing ideas in pair because the studens have many chances to share and practise speaking with their partner so that students’ speaking will be better.

Detail Informasi