DEVELOPING ENGLISH READING WEBSITE BY USING DURABLE AI FOR THE SEVENTH GRADERS OF SMPN 4 TARKAN | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of DEVELOPING ENGLISH READING WEBSITE BY USING DURABLE AI FOR THE SEVENTH GRADERS OF SMPN 4 TARKAN

DEVELOPING ENGLISH READING WEBSITE BY USING DURABLE AI FOR THE SEVENTH GRADERS OF SMPN 4 TARKAN

Pengarang : Salsabila - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2025
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan mengembangkan situs web baca Bahasa Inggris menggunakan Durable AI untuk siswa kelas VII SMP 4 Negeri Tarakan. Desain penelitian ini mennggunakan penelitian dan pengembangan. Prosedur penelitian dan pengembangan ini mengadaptasi model ADDIE yang dikembangkan oleh Dick dan Carry, meliputi Analyzing, Designing, Developing, Implementing, dan Evaluating. Instrumen penelitian dan pengembangan ini adalah pedoman interview, angket kebutuhan siswa, angket validasi media, angket validasi konten, angket uji kepraktisan produk, angket respon siswa, dan lembar observasi. Validasi dilakukan oleh ahli media dan ahli konten. Uji kepraktisan produk dilakukan oleh guru bahasa Inggris kelas VII SMP Negeri 4 Tarakan. Produk telah diujicobakan dalam dua skala, yakni uji coba skala kecil dan uji coba skala besar. Tingkat kelayakan situs web membaca berbahasa Inggris telah dinilai berdasarkan penilaian dari: 1) Ahli media diperoleh skor 100% dengan kategori "Sangat Layak"; 2) Ahli konten diperoleh skor 75% dengan kategori "Cukup Layak". Hasil implementasi situs web baca Bahasa Inggris telah dinilai berdasarkan penilaian dari: 1) Guru bahasa Inggris kelas VII diperoleh skor 100% dengan kategori "Sangat Baik" pada ujicoba skala kecil dan 100% dengan kategori "Sangat Baik" pada ujicoba skala besar; 2) Siswa kelas VII diperoleh skor 83,8% dengan kategori "Sangat Baik" pada ujicoba skala kecil dan 84,4% dengan kategori "Sangat Baik" pada ujicoba skala besar. Dengan demikian, situs web baca Bahasa Inggris ini dapat menjadi model media pembelajaran bahasa Inggris untuk mengukur kemampuan memahami bacaan siswa

Kata Kunci : Situs Web, Kemampuan Membaca, Model ADDIE

This study aims to develop an English reading website using Durable Al for SMP 4 Negeri Tarakan seventh graders. This research designed used Research and Development (R&D). This research and development procedure adapted the ADDIE model developed by Dick and Carry, including Analyzing, Designing, Developing, Implementing, and Evaluating. The instruments of this research and development were interview guidelines; student needs questionnaire, media validation questionnaire, content validity questionnaire, product practicality test questionnaire, student response questionnaire, and observation sheet. Media experts and content experts carried out validity. The English teacher of grade VII SMP Negeri 4 Tarakan conducted the product practicality test. The product has been tested on two scales: small-scale and large-scale. The feasibility level of the English reading website has been assessed based on the assessment: 1) Media experts obtained a score of 100% with the category "Very Feasible"; 2) Content experts obtained a score of 75% with the category "Quite Feasible." The results of the implementation of the English reading website have been assessed based on the assessment: 1) English teacher grade VII obtained a score of 100% with the category "Very Good" in the small-scale trial and 100% with the category "Very Good" in the large-scale trial; 2) Students of grade VII obtained a score of 83.8% with the category "Very Good" in the small-scale trial and 84.4% with the category "Very Good" in the large-scale trial. Thus, this English reading website is a model of English learning media to measure students' reading comprehension skills. Keywords: Website, Reading Comprehension, ADDIE Model

Detail Informasi