THE EFFECTIVENESS OF USING THINK-PAIR-SHARE (TPS) TECHNIQUE ON READING SKILL IN RECOUNT TEXT FOR EIGHTH GRADE STUDENTS AT SMP N 11 TARAKAN | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of THE EFFECTIVENESS OF USING THINK-PAIR-SHARE (TPS) TECHNIQUE ON READING SKILL IN RECOUNT TEXT FOR EIGHTH GRADE STUDENTS AT SMP N 11 TARAKAN

THE EFFECTIVENESS OF USING THINK-PAIR-SHARE (TPS) TECHNIQUE ON READING SKILL IN RECOUNT TEXT FOR EIGHTH GRADE STUDENTS AT SMP N 11 TARAKAN

Pengarang : Maria Ulfa - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2025
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efek dari penggunaan teknik pembelajaran Think-Pair-Share (TPS) dalam mengajar Reading Skill untuk siswa kelas delapan SMP Negeri 11 Tarakan. Permasalahan yang melatarbelakangi penelitian ini adalah rendahnya keterlibatan siswa dalam proses belajar-mengajar, penggunaan metode yang monoton dan berpusat pada guru, serta keterbatasan kosakata siswa yang menyebabkan kesulitan dalam memahami bacaan, seperti menemukan ide pokok, informasi spesifik, referensi, dan inferensi. Dengan desain one group pre-test and post-test, peneliti menggunakan pendekatan pre-eksperimental dan mengumpulkan data berdasarkan tes. Sampel penelitian adalah 29 siswa kelas delapan SMP Negeri 11 Tarakan. Pengambilan sampel dilakukan secara purposive sampling. Temuan menunjukkan bahwa menggunakan TPS Technique selama mengajar sangat meningkatkan Reading Skill siswa kelas delapan. Sebelum diberikan treatment dengan menggunakan teknik TPS, nilai rata-rata pra-tes adalah 45,28. Setelah penerapan TPS selama empat kali pertemuan, nilai rata-rata pascates meningkat menjadi 72,45. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan sebesar 27,17 poin dalam kinerja membaca siswa. Selanjutnya, hasil perhitungan uji-t adalah 10,72 dengan derajat kebebasan (df) 28. Nilai ini melebihi nilai t-kritis pada tingkat signifikansi 0,05, yang menunjukkan bahwa peningkatan tersebut signifikan secara statistik. Peningkatan keterampilan membaca siswa yang paling dominan adalah pada aspek Spesific Information, yang menunjukkan bahwa siswa paling unggul dalam menemukan informasi secara ekspilisit didalam teks. Untuk mendukung hasil ini, skor N-Gain juga dihitung, dan mencapai 0,6367 yang dikategorikan sebagai “sedang” yang berarti bahwa teknik TPS memiliki efek yang berarti dan terukur pada peningkatan keterampilan membaca siswa.

Kata Kunci: Think-Pair-Share, Mengajar, Pemahaman Membaca

The aim of this study was to determine the effect of using Think-Pair-Share (TPS) learning technique in teaching reading skill for eighth grade students of SMP Negeri 11 Tarakan. The issues underlying this study were the low involvement of students in the teaching-learning process, the use of monotonous and teacher-centered methods, and the limited vocabulary of students which resulted in their difficulties in reading comprehension, such as finding main ideas, specific information, references, and inferences. Employing a one group pretest and post-test design, the researcher used a pre-experimental approach and collected data based on tests. The research sample was 29 eighth grade students of SMP Negeri 11 Tarakan. The sampling was done by purposive sampling. The findings showed that using TPS technique during teaching greatly improved the reading skills of eighth grade students. Before the treatment using TPS technique, the pretest mean score was 45.28. After the implementation of TPS for four meetings, the post-test mean score increased to 72.45. This indicates an increase of 27.17 points in students' reading performance. Furthermore, the result of the t-test calculation was 10.72 with a degree of freedom (df) of 28. This value exceeded the t-critical value at the 0.05 significance level, indicating that the improvement was statistically significant. The most dominant improvement in students' reading skills was in the Specific Information aspect, which demonstrated that students excelled the most in finding explicit information in the text. To support this result, the N-Gain score was also calculated, and it reached 0.6367 which is categorized as "medium" implying that the TPS technique had a meaningful and measurable effect on improving students' reading skills. Keywords: Think-Pair-Share, Teaching, Reading Comprehension

Detail Informasi