
STUDENTS' DIFFICULTIES IN READING COMPREHENSION AT THE EIGHTH GRADE OF SMPN 5 TARAKAN
Pengarang : Reski Muh. Adil ZN. - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2025XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menentukan kesulitan dalam kemampuan pemahaman membaca pada siswa kelas 8-F SMPN 5 Tarakan dan memperoleh faktor-faktor penyebab kesulitan dalam kemampuan pemahaman membaca pada siswa kelas 8-F di SMPN 5 Tarakan. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif (Qualitative Research) dengan model kualitatif deskriptif (Descriptive Qualitative Model). Penelitian ini dilaksanakan di SMPN 5 Tarakan. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas 8-F sebanyak 30 siswa dan satu orang guru bahasa inggris yang mengajar di kelas 8-F SMPN 5 Tarakan. Penelitian ini menggunakan lembar observasi, panduan wawancara, dan dokumen analysis dalam mengambil data. Peneliti melakukan observasi di kelas sebanyak 3 kali, kemudian peneliti melakukan wawancara kepada 9 siswa terpilih dan 1 orang guru bahasa inggris. Data yang diperoleh dianalisa dengan menggunakan teori dari Miles & Hubberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa kelas 8-F SMPN 5 Tarakan mengalami kesulitan dalam pemahaman membaca antara lain kesulitan memahami arti kata, kesulitan memahami kalimat yang panjang, kesulitan dalam mencari ide pokok kalimat, kesulitan dalam grammar, dan kesulitan dalam menentukan kesimpulan. Adapun faktor penyebab kesulitan tersebut adalah latar belakang pengetahuan bahasa inggris siswa, teknik mengajar guru yang digunakan, dan faktor lingkungan siswa.
Keyword: Kesulitan Membaca, Pemahaman Bacaan
The purposes of the research were to determine the students’ difficulties in reading comprehension of the eight grade students in class 8-F at SMPN 5 Tarakan and identify the factors that cause difficulties in reading comprehension of the eight grade students in class 8-F at SMPN 5 Tarakan. The research used qualitative research with a descriptive qualitative model. This research was conducted at SMPN 5 Tarakan. The subjects of the research were the students of class 8-F at SMPN 5 Tarakan, with a total sample size of 30 students and one English teacher who taught in class 8-F at SMPN 5 Tarakan. The researcher used observation sheets, interview guides, and document analysis in collecting data. The researcher had observations in the classroom 3 times, the researcher conducted interviews with 9 selected students and one English teacher. The data obtained were analyzed by using the theory of Miles & Huberman. The results of the research showed that the students of grade 8-F at SMPN 5 Tarakan got difficulties in reading comprehension, including difficulty understanding the meaning of words, difficulty understanding long sentences, difficulty in finding the main idea of the sentence, difficulty in grammar, and difficulty in determining conclusions. The factors causing these difficulties are the students’ background knowledge of English, the teacher’s teaching techniques used, and the students’ environtmental factor. Keywords: Reading Difficulties, Reading Comprehension