LEARNING STRATEGIES USED BY ENGLISH TEACHER IN IMPLEMENTING KURIKULUM MERDEKA IN THE SEVENTH GRADE AT SMP NEGERI 1 TARAKAN ` | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of LEARNING STRATEGIES USED BY ENGLISH TEACHER IN IMPLEMENTING KURIKULUM MERDEKA  IN THE SEVENTH GRADE AT SMP NEGERI 1 TARAKAN
`

LEARNING STRATEGIES USED BY ENGLISH TEACHER IN IMPLEMENTING KURIKULUM MERDEKA IN THE SEVENTH GRADE AT SMP NEGERI 1 TARAKAN `

Pengarang : Kelly Stephanie Eunike - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2025
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pembelajaran yang sering digunakan oleh guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka. Desain penelitian ini bersifat Deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah guru bahasa Inggris kelas tujuh di SMP Negeri 1 Tarakan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan tiga instrumen seperti catatan lapangan, wawancara, dan dokumen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi Kurikulum Merdeka terutama pada penggunaan strategi pembelajaran yang digunakan oleh guru bahasa Inggris kelas tujuh dalam proses belajar mengajar yaitu pembelajaran Kooperatif, PJBL dan Berdiferensiasi, namun strategi yang paling sering di gunakan adalah pembelajaran Kooperatif, hal ini dikarenakan strategi ini mendukung prinsip-prinsip utama Kurikulum Merdeka, yaitu memberikan pengalaman belajar yang lebih bermakna, relevan, dan berpusat pada siswa.

Kata Kunci : Kurikulum Merdeka, Strategi Pembelajaran

This study aims to find out the learning strategies that are often used by teachers in implementing the Independent Curriculum. The design of this study is qualitative descriptive. The subject of this study is a seventh-grade English teacher at SMP Negeri 1 Tarakan. The data collection technique in this study used three instruments such as field notes, interviews, and documents. The results of this study showed that the use of learning strategies in the implementation of Independent Curriculum is mainly used by the seventh-grade English teachers in the teaching and learning process, namely Cooperative, PJBL and Differentiated learning, but the most frequently used strategies was Cooperative learning. This is because this strategy supports the main principles of the Independent Curriculum, which is to provide a more meaningful, relevant, and student-cantered learning experience. Keywords: Independent Curriculum, Learning Strategy

Detail Informasi