THE EFFECT OF ICE BREAKING ON STUDENTS’ LEARNING MOTIVATION IN ENGLISH AT THE 7ₜₕ GRADE OF SMP NEGERI 2 TARAKAN | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of THE EFFECT OF ICE BREAKING ON STUDENTS’ LEARNING MOTIVATION IN ENGLISH AT THE 7ₜₕ GRADE OF SMP NEGERI 2 TARAKAN

THE EFFECT OF ICE BREAKING ON STUDENTS’ LEARNING MOTIVATION IN ENGLISH AT THE 7ₜₕ GRADE OF SMP NEGERI 2 TARAKAN

Pengarang : Eka Nurhayati - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2025
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh ice breaking terhadap motivasi belajar siswa kelas VII SMP Negeri 2 Tarakan pada mata pelajaran Bahasa Inggris. Penelitian ini dikategorikan sebagai jenis penelitian eksperimen dengan desain penelitian pra-eksperimen. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 2 Tarakan, dengan sampel yang dipilih yakni siswa kelas 7D menggunakan metode purposive sampling. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini terdiri dari pra-tes dan pascates dengan menggunakan kuesioner motivasi belajar dan lembar observasi. Dalam penelitian ini, data yang terkumpul dianalisis menggunakan SPSS versi 26, dengan paired sample t-test untuk membandingkan rata-rata dua pengukuran yang diambil dari kelompok yang sama sebelum dan sesudah ice breaking diterapkan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ice breaking efektif dalam meningkatkan motivasi belajar bahasa Inggris siswa kelas VII SMP Negeri 2 Tarakan. Hasil uji-t sampel berpasangan menunjukkan bahwa perbedaan rata-rata antara pra-tes dan pascates adalah -2.03448, dengan standar deviasi 2.35255. Perbedaan ini berada dalam interval kepercayaan 95%, tingkat signifikansi (2-tailed) adalah 0,000, lebih kecil dari 0,05.

Kata kunci: Dampak, Ice Breaking, Motivasi siswa, Belajar bahasa Inggris

The purpose of this research was to determine the effect of ice breaking on students' learning motivation in English subjects of seventh grade students of SMP Negeri 2 Tarakan. This research was categorized as a type of experimental research with a pre-experimental research design. The research population was all seventh-grade students of SMP Negeri 2 Tarakan, with the selected sample were students of class 7D by using purposive sampling method. Data collection techniques in this research consisted of pre-test and post-test using student motivation questionnaire and observation sheet. In this research, the collected data were analyzed using SPSS version 26, with a paired sample t-test used to compare the means of two measurements taken from the same group before and after ice breaking was applied. The results indicated that icebreaking was effective in increasing English learning motivation of seventh grade students of SMP Negeri 2 Tarakan. The result of paired sample t-test showed that the mean difference between pre-test and post-test was - 2.03448, with a standard deviation of 2.35255. This difference was within the 95% confidence interval, the significance level (2-tailed) was 0.000, smaller than 0.05. Keywords: Effect, Ice Breaking, Student motivation, English learning

Detail Informasi