The Effectiveness Of KWL (Know, Want To Know, Learn) Strategy On Reading Comprehension Of Descriptive Text At The Seventh Grade Students Of SMPN 4 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of KWL (Know, Want To Know, Learn) Strategy On Reading Comprehension Of Descriptive Text At The Seventh Grade Students Of SMPN 4 Tarakan

The Effectiveness Of KWL (Know, Want To Know, Learn) Strategy On Reading Comprehension Of Descriptive Text At The Seventh Grade Students Of SMPN 4 Tarakan

Pengarang : Astiar - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Pemahaman membaca merupakan salah satu kemampuan dasar dalam bahasa Inggris yang cukup sulit untuk dikuasai terutama oleh para pelajar. Oleh karena itu, dalam mengajarkan pemahaman membaca, diperlukan strategi pengajaran yang menarik seperti strategi KWL. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh yang signifikan dari penerapan strategi KWL terhadap pemahaman membaca deskriptif siswa kelas 7 SMD. Metode penelitian yang digunakan adalah metode pra-eksperimen. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 4 Tarakan dengan sampel kelas VII-10 sebanyak 29 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes pilihan ganda dan benar-salah berupa pre-test dan post-test. Selain itu, hasil analisis data yang diperoleh diolah dengan menggunakan program SPSS versi 25.0. Hasil analisis data menunjukkan bahwa rata-rata hasil pre-test adalah 57,44 dan rata-rata skor post-test adalah 78,89. Hasil uji Shapiro Wilk Test sebesar 0,965 lebih besar dari 0,05 yang berarti hipotesis alternatif (Ha) diterima dan hipotesis nol (H0) ditolak. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa pengajaran teks deskriptif dengan menggunakan strategi KWL terbukti efektif dalam meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas 7 SMP Negeri 4 Tarakan.

Kata kunci: Strategi KWL, Pemahaman Membaca, Teks Deskriptif

Reading comprehension is one of the basic skills in English language which is quite difficult to be mastered, especially for students. Thus, in teaching reading comprehension, interesting teaching strategies such as the KWL strategy is needed. The aim of this research was to determine the significant effect of implementing the KWL strategy on descriptive reading comprehension of grade 7 junior high school students. The research method used pre-experimental method. The population of this research was students of class VII at SMP Negeri 4 Tarakan with a sample of class VII-10 of 29 students. The research instrument used a reading test in the form of pre-test and post-test. In addition, the results of data analysis obtained were processed using the SPSS version 25.0 program. The results of data analysis revealed that the average pre-test score was 57.44 and the average post-test score was 78.89. The Shapiro Wilk Test result was 0.965, which was greater than 0.05. It means the alternative hypothesis (Ha) was accepted and the null hypothesis (HO) was rejected. Therefore, it can be concluded that teaching descriptive text using KWL strategy had proven effective in improving the reading comprehension at seventh grade students of SMP Negeri 4 Tarakan. Keywords: KWL Strategy, Reading Comprehension, Descriptive Text.

Detail Informasi