
The Effect Of Audiobook Media On Students’ Listening Comprehension At Tenth Grade Of SMA Negeri 2 Tarakan
Pengarang : Agustinus Daniel - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki dampak audiobook terhadap pemahaman menyimak siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris di SMA Negeri 2 Tarakan. Penelitian ini menggunakan desain pra-eksperimental. Peneliti mengumpulkan data dari satu kelas, XF, yang terdiri dari 35 siswa. Tes menyimak tertulis dilaksanakan. Hasil menunjukkan bahwa nilai siswa sebelum diberikan perlakuan adalah 53,91, meningkat menjadi 77,60 setelah diberikan perlakuan. Oleh karena itu, Ha diterima dan Ho ditolak. Temuan ini menunjukkan bahwa audiobook berpotensi meningkatkan pemahaman menyimak siswa secara signifikan. Media ini menawarkan keunggulan dalam kecepatan berbicara yang konsisten, pengucapan dan intonasi yang benar, serta pemahaman konteks dan detail yang lebih komprehensif dalam mengidentifikasi informasi dari konteks deskriptif, naratif, dan recount. Dengan demikian, audiobook dapat menjadi alat yang sangat efektif untuk meningkatkan kemampuan menyimak, khususnya dalam konteks pendidikan bahasa, selama proses belajar mengajar.
Kata
Kunci: Audiobook, Pemahaman Menyimak, Bahasa Inggris
This investigation aimed to investigate the impact of audiobooks on the lsitening comprehension of students in the English language study at SMA Negeri 2 Tarakan. This investigation employed a pre-experimental design. The researcher collected data from a single class, X-F, composed of 35 students. A written listening test was implemented. The results indicated that the students’ score prior to treatment was 53.91, increasing to 77.60 following the treatment. Consequently, Ha was accepted, and Ho was rejected. The findings demonstrated that audiobooks have the potential to significantly enhance students’ listening comprehension. This media offered advantages in consistent speaking speed, correct pronunciation, and intonation, as well as more comprehensive comprehension of context and details in identifying information from descriptive, narrative, and recount contexts. Therefore, audiobooks can be a highly effective tool for enhancing listening abilities, particularly in the context of language education, during the teaching and learning process. Keywords: Audiobooks, Listening Comprehension, English