The Effect Of Scarbble Game In Enriching Eighth Graders' Vocabulary At SMPN 11 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effect Of Scarbble Game In Enriching Eighth Graders' Vocabulary At SMPN 11 Tarakan

The Effect Of Scarbble Game In Enriching Eighth Graders' Vocabulary At SMPN 11 Tarakan

Pengarang : Dwi Adi Purwanto - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh permainan scrabble dalam memperkaya kosakata bahasa Inggris siswa kelas VIII-3 SMPN 11 Tarakan. Metode penelitian yang digunakan adalah pra-eksperimen dengan desain one group pre-test and post-test design. Sampel penelitian berjumlah 21 siswa yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Data dikumpulkan dengan menggunakan tes kosakata bahasa Inggris sebelum dan sesudah intervensi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan permainan scrabble selama proses belajar mengajar secara signifikan meningkatkan kosakata bahasa Inggris siswa. Nilai rata-rata siswa pada tes kosakata sebelum intervensi adalah 76, sedangkan setelah intervensi meningkat menjadi 83. Siswa yang sebelumnya mengalami kesulitan dalam menggunakan kosakata tertentu dalam kalimat, dapat menggunakannya dengan baik setelah intervensi. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penggunaan permainan Scrabble untuk mengajarkan kosakata bahasa Inggris siswa kelas VIII-3 di SMPN 11 Tarakan efektif dan dapat meningkatkan minat dan antusiasme siswa dalam belajar.


Kata kunci: Permainan Scrabble, Penguasaan Kosakata

This research aimed to determine the effect of scrabble game in enriching English vocabulary of students of class VIII-3 at SMPN 11 Tarakan. The research method was pre-experiment with one group pre-test and post-test design. The research sample was 21 students who were selected by purposive sampling technique. Data were collected using English vocabulary tests before and after the intervention. The results showed that the use of scrabble game during teaching learning process significantly improved students' English vocabulary. The students' average score on the vocabulary test before the intervention was 76, while after the intervention it increased to 83. Students who previously had difficulty in using certain vocabulary in sentences, could use them properly after the intervention. The conclusion of this study is that the use of Scrabble game to teach English vocabulary of students in class VIII-3 at SMPN 11 Tarakan was effective and could increase students' interest and enthusiasm in learning. Keyword: Scrabble Game, Vocabulary Mastery

Detail Informasi