The Effectiveness Of Using Canva With Project Based Learning To Enhance The Students’ Writing Skill Of Narrative Text At The Seventh Grade Of SMPN 7 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Using Canva With Project Based Learning To Enhance The Students’ Writing Skill Of Narrative Text At The Seventh Grade Of SMPN 7 Tarakan

The Effectiveness Of Using Canva With Project Based Learning To Enhance The Students’ Writing Skill Of Narrative Text At The Seventh Grade Of SMPN 7 Tarakan

Pengarang : Shalsa Midina Malidha Yasa - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Kemampuan menulis adalah salah satu kemampuan dasar dalam Bahasa Inggris yang cukup sulit untuk dikuasai terutama oleh siswa. Oleh karena itu, dalam mengajarkan kemampuan menulis, dibutuhkan media pengajaran yang menarik seperti Canva. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh signifikan dari implementasi aplikasi ponsel pintar ‘Canva’ dengan metode Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) terhadap kemampuan menulis teks narasi siswa kelas 7. Metode penelitian yang digunakan adalah metode pre-experimental. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas 7 SMP Negeri 7 Tarakan dengan sampel kelas VII-5 sebanyak 32 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes tertulis berupa pre-test dan post-test. Selain itu, hasil analisis dari data yang didapatkan diolah menggunakan program SPSS versi 25.0. Hasil analisis data menunjukkan bahwa rata-rata dari hasil pre-test adalah 30,23 dan rata-rata dari nilai post-test adalah 61,95. Hasil uji Wilcoxon Test adalah 0.000 lebih kecil dari 0,05 yang berarti bahwa hipotesis alternatif (Ha) diterima dan hipotesis nol (H0) ditolak. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa mengajarkan teks naratif dengan menggunakan Canva dan metode Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) terbukti efektif dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa kelas 7 di SMP Negeri 7 Tarakan.

Kata kunci: Canva, Keterampilan Menulis, Pembelajaran Berbasis Proyek, Teks Naratif

Writing skills is one of the basic skills in English that is quite difficult for students to master it. Thus, an attractive teaching media like Canva is needed in teaching the writing skills. The purpose of this study was to determine the significant effect of the implementation of 'Canva' application with the Project-Based Learning (PjBL) method on the ability to write the narrative texts of students at seventh grade. The research method used a pre-experimental method. The population of this study was seventh grade students of SMP Negeri 7 Tarakan with a sample of 32 students in grade VII-S. The research instruments used written tests in the form of pre-test and post-test. In addition, the results of analysis of the data obtained were processed using the SPSS version 25.0 program. The results of data analysis showed that the average score in pre-test results was 30.23 and the average score in post-test score was 61.95. The result of Wilcoxon Test was 0.000 less than 0.05 which means that the alternative Hypothesis (Ha) was accepted and the null hypothesis (HO) was rejected. Therefore, it can be concluded that teaching narrative texts using Canva with the Project-Based Learning (PjBL) method had proven to be effective in improving the student writing skills at seventh grade at SMP Negeri 7 Tarakan. Keywords: Canva, Writing Skills, Project-Based Learning, Narrative Text.

Detail Informasi