An Analysis Of The Use Of Youtube Videos “VOA Learning English” Channel On Students' Learning Listening Of Eighth-Grade At SMP Negeri 5 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of An Analysis Of The Use Of Youtube Videos “VOA Learning English” Channel On Students' Learning Listening Of Eighth-Grade At  SMP Negeri 5 Tarakan

An Analysis Of The Use Of Youtube Videos “VOA Learning English” Channel On Students' Learning Listening Of Eighth-Grade At SMP Negeri 5 Tarakan

Pengarang : Tata Cahaya Berliana - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI


Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan Video YouTube “VOA Learning English” dalam pembelajaran keterampilan mendengarkan pada siswa kelas VIII khususnya kelas VIII-C di SMP Negeri 5 Tarakan. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan pada siswa kelas VIII di kelas VIII-C SMP Negeri 5 Tarakan. Penelitian dilaksanakan pada tanggal 08 Mei 2024 sampai dengan 31 Juni 2024 bertempat di Gn. Lingkas, Tarakan Timur, Kalimantan Utara. peneliti menggunakan tiga instrumen penelitian untuk mengukur, mengumpulkan dan menganalisis data. Instrumen penelitian yang digunakan adalah dokumentasi, observasi dan wawancara. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan analisis deskriptif kualitatif dengan mengikuti langkah- langkah prosedural, kondensasi data, tampilan data dan gambar. Peneliti menyimpulkan faktor yang membuat siswa tidak terlalu paham saat belajar listening adalah karena siswa kekurangan kata-kata, siswa masih harus belajar sendiri tidak hanya di sekolah untuk belajar bahasa Inggris sehingga siswa dapat lebih memperkaya kata atau kosa kata. Berdasarkan dokumentasi, observasi, dan wawancara peneliti dengan beberapa siswa untuk menyelidiki perspektif mereka mengenai penggunaan video YouTube dari saluran “VOA Belajar Bahasa Inggris” untuk meningkatkan keterampilan mendengarkan, dapat disimpulkan bahwa video ini memfasilitasi latihan pemahaman audio yang lebih efektif bagi siswa.

Kata kunci: listening, learning listening, YouTube, VOA Learning English

The objective of this study was to examine the use of "VOA Learning English" YouTube videos in teaching listening skills to eighth-grade students, specifically in class VIII-C at SMP Negeri 5 Tarakan. The researcher employed a descriptive qualitative method in this study. The research was conducted with eighth-grade students in class VIII-C at SMP Negeri 5 Tarakan from May 8, 2024, to June 31, 2024. The researcher used three instruments to measure, collect, and analyze data: documentation, observation, and interviews. In this study, the researcher used descriptive qualitative analysis following procedural steps, including data condensation, data display, and conclusion drawing. The researcher concluded that the factors contributing to students' difficulties in listening comprehension were a lack of vocabulary and the necessity for students to engage in independent learning outside of school to improve their English language skills and vocabulary. Based on documentation, observation, and interviews with several students to investigate their perspectives on applying "VOA Learning English" YouTube videos to enhance listening skills, the research conclusion was that these videos facilitate more effective audio comprehension practice for the students. Keywords: listening, learning listening, YouTube, VOA-Learning English

Detail Informasi