Students’ Perception Towards English As Medium Instruction In EFL Class At Seventh Grade Of SMPIT Ulul Albab Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Students’ Perception Towards English As Medium Instruction In EFL Class At Seventh Grade Of SMPIT Ulul Albab Tarakan

Students’ Perception Towards English As Medium Instruction In EFL Class At Seventh Grade Of SMPIT Ulul Albab Tarakan

Pengarang : Nova Dwi Indriyani - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap EMI (English as Medium Instruction) yang digunakan oleh guru bahasa Inggris dalam mengajar bahasa Inggris di Sekolah Menengah Pertama di SMPIT Ulul Albab Tarakan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan di empat kelas: VII Ad-Dhuha, VII AL-Buruj, VII Al-Qamar, dan VII As-Sajdah. Untuk mengumpulkan data, penelitian ini menggunakan kuesioner dengan 22 item pertanyaan yang diberikan kepada 115 siswa kelas VII. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Pertanyaan-pertanyaan tersebut dirancang untuk mengukur sikap siswa terhadap bahasa Inggris, pemahaman siswa terhadap bahasa Inggris, persepsi siswa terhadap bahasa Inggris mereka, dan persepsi siswa terhadap bahasa yang digunakan oleh guru bahasa Inggris mereka di kelas. Sebagai hasil dari penelitian ini, ditunjukkan bahwa sebagian besar siswa setuju EMI secara dominan diterapkan oleh guru bahasa Inggris dalam pengajaran mata pelajaran bahasa Inggris. Dengan menerapkan EMI di kelas, dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris siswa dengan standar bahasa Inggris yang sesuai, memotivasi siswa untuk belajar bahasa Inggris, meningkatkan kepercayaan diri, membantu mereka untuk memahami buku pelajaran atau artikel bahasa Inggris, dan membantu mereka untuk memahami budaya internasional.

Keywords : Persepsi, English as Medium Instruction, EFL Students

This study aims to describe students’ perception towards English as Medium Instruction (EMI) used by English teachers in teaching English in Junior High School at SMPIT Ulul Albab Tarakan. The research method was qualitative method. This research was conducted in class VII Ad-Dhuha, VII Al Buruj, VII Al-Qamar, and VII As-Sajdah. To collect data, researcher used a questionnaire with purposive sampling technique. The questions were designed to measure students’ attitudes towards English, students’ understanding of English, students’ perception of their English, and students’ prception of the language used by their English teacher in class. The study result showed that most students agreed that EMI was predominantly applied by English teachers in teaching English subjects. By applying EMI in the classroom improves students’ English proficiency with appropriate English standards, motivates students to learn English, increase self-confidence, helps them to understand English textbooks or articles, and helps them to understand international cultures. Keywords : Perception, English as Medium Instruction, EFL Students

Detail Informasi