The Effect Of Cake Learning Application On Student’s Speaking Performance At Eighth Grade Students Of SMPN 8 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effect Of Cake Learning Application On Student’s Speaking Performance At Eighth Grade Students Of SMPN 8 Tarakan

The Effect Of Cake Learning Application On Student’s Speaking Performance At Eighth Grade Students Of SMPN 8 Tarakan

Pengarang : Laras Rendi Lestari - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui keefektifan Aplikasi CAKE learning terhadap pencapaian prestasi berbicara siswa pada siswa kelas VIII SMP 8 Tarakan tahun ajaran 2023/2024. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP di Tarakan yang ber- jumlah 221 orang. Peneliti menggunakan teknik Cluster sampling untuk mengambil sampel. Dengan demikian, peneliti memilih dua kelompok dalam penelitian ini dan memilih mereka sebagai kelompok eksperimen dan kontrol. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan tes berbicara sebagai instrumen untuk mengumpulkan data. Data dianalisis dengan menggunakan teknik statistik parametrik Independent Sample t-test melalui SPSS. Hasilnya, pertama, selisih rata-rata pre-test kedua kelompok adalah 2.663, sedangkan selisih rata-rata post-test kedua kelompok adalah 7.343. Kedua, hasil menunjukkan signifikansi uji-t < 0,05 yang berarti terdapat perbedaan yang signifikan dalam prestasi belajar siswa antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Hasil post-test kelompok eksperimen menunjukkan bahwa pencapaian siswa kelompok yang diberikan media belajar menggunakan aplikasi CAKE learning lebih tinggi daripada pencapaian kelompok yang tidak diberikan media belajar menggunakan aplikasi CAKE learning. Di samping itu, walaupun grup control tidak diberikan media belajar menggunakan aplikasi CAKE learning, hasil post-test kelompok tersebut juga menunjukkan signifikansi dibandingkan hasil pre-test mereka. Untuk mengimplimentasikan pembelajaran yang bisa menarik, guru di SMP Negeri 8 Tarakan dan berbagai sekolah lain bisa menggunakan aplikasi CAKE learning sebagai media belajar untuk pembelajaran berbicara siswa.

Kata kunci: CAKE learning, pencapaian prestasi berbicara

The aim of this research was to determine the effectiveness of CAKE learning application in achieving student speaking achievement in class-VIII students at SMPN 8 Tarakan in academic year of 2023/2024. The population of this research was 221 students in class-VIII of SMPN 8 in Tarakan. This research used Cluster sampling techniques to take samples and selected two groups as experimental and control groups. In this research, the researcher used a speaking test as an instrument to collect data then data were analyzed using the parametric statistical technique of Independent Sample t-test by SPSS. The results showed that (1) the difference in average pre-test between two groups was 2,663, while the average difference in post-test between the two groups was 7,343. (2) The significance of t-test < 0.05, which means there was a significant difference in student learning achievement between the experimental group and control group. The post-test of experimental group showed that the achievement of students in the group who were given learning media using CAKE learning application was higher than the achievement of the group who were not given learning media using CAKE learning application. In addition, even though the control group was not given the learning media using CAKE learning application, the post-test resulted for this group also showed the significance compared to their pre-test results. In implementing the attractive learning process, teachers at SMP Negeri 8 Tarakan and other schools can use CAKE learning application as a learning media for student speaking class. Keywords: CAKE, Audience, Format, Learning Application, Speaking Skills.

Detail Informasi