
An Analysis Of English Teaching Strategies In Critical And Extensive Reading Course At Fourth Semester Students Of English Education Department Universitas Borneo Tarakan
Pengarang : Meiliana Juk - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024XML Detail Export Citation
Abstract
Mata Kuliah Membaca Kritis dan Ekstensif menawarkan pendekatan sistematis untuk memperdalam pemahaman dan analisis bahan bacaan. Dalam penelitian ini, partisipan belajar untuk mengembangkan keterampilan membaca yang kritis, analitis, reflektif yang esensial, dan belajar berbagai konteks akademis dan profesional. Tujuan utama dari kursus ini adalah untuk melatih peserta agar dapat membaca denganpemahaman yang mendalam, mengidentifikasi argumen utama dalam teks, mengevaluasi bukti-bukti yang disajikan, dan mengembangkan tanggapan yang kritis terhadap ide-ide yang diungkapkan dalam bahan bacaan. Partisipan juga diajak untuk mengenali berbagai perspektif, menilai keandalan sumber informasi, dan memahami konteks sosial, budaya, dan sejarah di balik teks- teks yang mereka baca. Penelitian ini mencakup beragam teknik membaca, seperti, serta strategi analisis, seperti Scaffolding, QARs, Reciprocal Teaching. Siswa diajak untuk terlibat dalam diskusi kelompok, debat, dan proyek kolaboratif untuk memperluas pemahaman mereka tentang berbagai topik dan meningkatkan kemampuan mereka dalam menyampaikan dan membela gagasan-gagasan mereka. Melalui kombinasi pembelajaran teoritis dan praktis, kursusmembaca kritis dan ekstensif memberikan landasan yang kuat bagi peserta untuk mengembangkan kemampuan membaca yang lebih efektif dan responsif terhadap kompleksitas dunia modern yang dipenuhi dengan informasi yang bervariasi dan sering kali bertentangan.
The Critical and Extensive Reading course was designed to provide participants with a systematic approach to enhancing comprehension and analysis of diverse reading materials. This study focused on the students to develop essential critical, analytical, and reflective reading skills applicable across academic and professional contexts. The primary aim of the course was to equip students with the ability to read with deep comprehension, identify key arguments within texts, evaluate supporting evidence, and formulate critical responses to the ideas presented. Emphasis was placed on fostering the capacity to appreciate multiple perspectives, assess source credibility, and grasp the social, cultural, and historical contexts underpinning texts. Various reading techniques, including Scaffolding, QARs, and Reciprocal Teaching were employed alongside analysis strategies such as note- taking, questioning, and argument formulation. Collaborative activities such as group discussions, debates, and collaborative projects were integrated to broaden understanding of diverse topics and enhance students' skills in articulating and defending their viewpoints. By combining theoretical insights with practical applications, this course provided a robust foundation for students to develop more effective reading abilities and navigate the complexities of a modern world saturated with diverse and often conflicting information.