Investigating Students' Problems In Composing Recount Text Of Eight Grade Students At SMPN 8 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Investigating Students' Problems In Composing Recount Text Of Eight Grade Students At SMPN 8 Tarakan

Investigating Students' Problems In Composing Recount Text Of Eight Grade Students At SMPN 8 Tarakan

Pengarang : Nurul Anisa Palusery - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk menegetahui masalah yang dihadapin siswa dalam menulis sebuah teks recount dalam Bahasa Inggris dan factor-faktor yang mempengaruhi masalah siswa dalam menulis teks recount. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif, dengan objek penelitian ini adalah siswa kelas delapan SMPN 8 Tarakan. Penentuan sampel penelitian diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling, dengan sampel sebanyak 29 siswa. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara test dan interview. Dengan instrument penelitian berupa writing test dan interview script, hasil penelitian ini menunjukkan terdapat beberapa aspek dalam menulis, yaitu Organization dengan rata-rata nilai (14,34), Vocabulary (12.21) dengan kategori Good to Average, Content (20.79), Grammar (15,38), dan Mechanics (3.41) yang termasuk kedalam kategori Fair to Poor. Masalah yang dihadapin siswa dalam menulis teks recount juga dipengaruhi oleh berbagai factor, yaitu factor internal dan eksternal. Beberapa factor internal yang ditemukan adalah siswa kurang memahami terkait materi recount teks, kurangnya kosakata, kurangnya rasa percaya diri, merasa malu, dan dampak dari bahasa ibu. Sedangkan factor eksternal yang diperolah, terdiri dari gaya mengajar guru, lingkungan yang kurang mendukung, dan situasi di dalam kelas.

Kata kunci: Menulis, Masalah Menulis, Teks Recount

The study aimed to identify the problems faced by students in writing a recount text in English and the factors influencing these problems. The research method used in this study was qualitative, with the subjects being eight-grade students of SMPN 8 Tarakan. The sample was determined using purposive sampling, consisting of 29 students. Data collection techniques included tests and interviews, with the research instruments being a writing test and an interview script. The results of the study showed that there were several aspects of writing, namely Organization with an average score of 14.34, Vocabulary with an average score of 12.21 (categorized as Good to Average), Content with an average score of 20.79, Grammar with an average score of 15.38, and Mechanics with an average score of 3.41 (categorized as Fair to Poor). The students’ problems in writing recount texts were influenced by various factors, including a lack of understanding of recount text material, limited vocabulary, low self-confidence, feelings of same, and the influence of the mother tongue. External factors include teaching styles, an unsupportive environment, and classroom situations. Keywords: Writing, Writing Problems, Recount Text

Detail Informasi