
The Corellation Of Playing Online Games And English Vocabulary Mastery At The Seventh Grade Students Of SMPN 6 Tarakan
Pengarang : Sabda Rahayu Asiva Wardany - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024XML Detail Export Citation
Abstract
Bermain game online adalah cara yang lebih mudah dan menyenangkan untuk membangun kosa-kata. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) Apakah ada korelasi antara bermain game online dengan kemampuan kosa-kata Bahasa Inggris siswa kelas tujuh di SMPN 6 Tarakan (2) Apakah ada perbedaan penguasaan kosakata antar kategori bermain game online pada siswa kelas tujuh SMPN 6 Tarakan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui korelasi antara kebiasaan siswa dalam bermain game online dan penguasaan kosa kata berbahasa inggris siswa kelas tujuh di SMPN 6 Tarakan. Penelitian ini menggunakan metode deskripsi korelasi yang terdiri dari dua instrument dalam mengumpulkan data. Instrumentnya adalah kuesioner dan tes. Penelitian ini dilakukan di kelas tujuh menggunakan sampel acak di SMPN 6 Tarakan dengan total sampel 80 siswa. Data analisis perhitungan r adalah lebih rendah r-table (-0.049 < 0.217), dengan kata lain hipotesis H0 diterima dan hipotesis Ha ditolak. Selain itu, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan antara kategori siswa dalam bermain game online dan penguasaan kosakata bahasa Inggris (1.159 >0.225) yang berarti bahwa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara kecenderungan siswa dalam bermain game online dengan penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa. Penelitian ini memberikan implikasi seperti meningkatkan rasa percaya diri dan keaktifan siswa dalam belajar khususnya bahasa Inggris, dan penelitian ini dapat dijadikan referensi bagi peneliti selanjutnya yang tertarik untuk mengetahui korelasi antara bermain game online dan penguasaan kosakata atau variabel lainnya.
Kata Kunci: Korelasi, Game Online, Penguasaan Kosa-Kata
Playing online games is an easier and more fun way to build the vocabulary. This study aimed to find out, (1) is there a significant correlation between playing online games and English vocabulary skills of seventh grade students at SMPN 6 Tarakan, (2) is there a difference in vocabulary mastery of playing online games in seventh grade students of SMPN 6 Tarakan. This study aimed to determine the correlation between student habits in playing online games and the mastery of English vocabulary of seventh grade students at SMPN 6 Tarakan. This study used a correlation description method consisting of two instruments in collecting data. The instruments were questionnaires and tests. This study was conducted in seventh grade using a random sampling at SMPN 6 Tarakan with a total sample of 80 students. The analysis data of the calculation r-test was lower than r-table (-0.0490.217), in other words H0-hypothesis was accepted and Ha-hypothesis was rejected. In addition, the results of this study showed that there was no difference between the category of students in playing online games and the mastery of English vocabulary, (1,159 >0.225) which means that there was no significant relationship between students' tendency in playing online games with the mastery of students' English vocabulary. This study had the implications such as increasing students' self-confidence and activeness in learning, especially English, and this study can be used as a reference for future researchers who are interested in knowing the correlation between playing online games and mastery of vocabulary or other variables. Keywords: Correlation, Online Games, Vocabulary Mastery.