Analysis Of Teacher Roles In Generating Students’ Motivation In Learning English At Seventh Grade Of SMPN 10 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of Analysis Of Teacher Roles In Generating Students’ Motivation In Learning English At Seventh Grade Of SMPN 10 Tarakan

Analysis Of Teacher Roles In Generating Students’ Motivation In Learning English At Seventh Grade Of SMPN 10 Tarakan

Pengarang : Lisdayanti - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2024
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran bahasa inggris dan menjelaskan bagaimana implementasi dari peran guru tersebut. Peneliti menggunakan desain kualitatif-deskriptif. Subjek penelitian adalah satu guru bahasa inggris dan enam siswa kelas VII- 4 di SMPN 10 Tarakan sebagai data pendukung. Peneliti menggunakan catatan observasi lapangan, pedoman wawancara dan dokumentasi untuk mengumpulkan data. Hasil penelitian ini menunjukkan 1) guru telah menjalankan semua peran guru yaitu sebagai Controller, Monitor and Evidence Gatherer, Prompter and Editor, Resource and Tutor, dan Organizer and Task Setter. Namun ada dua peran yang kurang maksimal dijalankan oleh guru di SMPN 10 Tarakan yaitu sebagai Editor dan Organizer. Hal ini karena didalam proses pembelajaran, guru sebagai Editor tidak membantu siswa dalam memperbaiki kesalahan kalimat atau tulisan yang siswa tulis dan kerjakan, lalu sebagai seorang Organiser guru tidak mengajar sesuai dengan lesson plan yang telah dibuat, guru juga kurang bisa menciptakan situasi yang nyaman bagi siswa untuk belajar. 2) implementasi peran guru dalam meningkatkan motivasi siswa dalam belajar sudah dijalankan. Para siswa memberikan respon dan pendapat yang sebenarnya mengenai guru bahasa inggris mereka selama proses pembelajaran berlangsung. Temuan dari penelitian ini telah menjawab semua pertanyaan penelitian.

Kata kunci: Guru, Peran Guru, Motivasi, Motivasi Siswa

This study aims to describe the role of teacher in increasing students' learning motivation in learning English and explain how the implementation of the teacher's role. The study employed a qualitative-descriptive design. The research subjects were an English teacher and six students of Class VII-4 at SMPN 10 Tarakan as supporting data. Data was collected through field observation notes, interview guidelines, and documentation. The study’s result indicate that the teacher has fulfilled all of the roles expected of them, including Controller, Monitor and Evidence Gatherer, Prompter and Editor, Resource and Tutor, and Organiser and Task Setter. However, a teacher at SMPN 10 Tarakan does not fully carry out two important roles: editing and organizing. During the learning process, teacher do not assist students in correcting errors in their writing, and a organisers, they do not always follow the lesson plan or create a comfortable learning environment for students. The role of the teacher in enhancing student motivation during learning has been implemented. The study presents the students’ authentic responses and opinions about their English teacher during the learning process. The research questions have been fully addressed by the findings. Key words: Teacher, Teacher’s Roles, Motivation, Students Motivation

Detail Informasi