
Student’s Difficulties In Reading Comprehension Of Eighth-Grade Students At SMPN 1 Lumbis In Nunukan
Pengarang : Mega - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2023XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah menganalisis kesulitan membaca pemahaman siswa kelas delapan di SMPN 1 Lumbis Nunukan. Metode penelitian merupakan kualitatif deskriptif. Siswa kelas delapan SMPN 1 Lumbis Nunukan merupakan subjek penelitian ini. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes membaca, observasi, dokumentasi dan wawancara. Dalam mengumpulkan data, peneliti menggunakan observasi terhadap siswa, melakukan tes membaca dan wawancara kepada siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis interaktif Miles dan Huberman yang terdiri dari tiga tahap yaitu pertama pengumpulan data kedua reduksi data ketiga penyajian data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari 30 siswa mengalami kesulitan dalam membaca pemahaman, yaitu menentukan ide pokok, detail informasi, pemahaman kosakata, menginterpretasikan referensi, membuat kesimpulan. Tingkat kesulitan yang dialami siswa adalah pemahaman kosakata dan menginterpretasikan referensi. Faktor penyebab kesulitan siswa dalam membaca pemahaman pada siswa adalah faktor genetik danlingkungan. Faktor genetik adalah kurangnya pengetahuan kosakata, latar belakang pengetahuan siswa, kesulitan menggunakan strategi dalam membaca, sedangkan faktor lingkungan adalah dari keluarga dan sekolah.
Kata Kunci: Membaca Pemahaman, Kesulitan Siswa
The objective of this study was to investigate eighth-grade students' reading comprehension difficulties at SMPN 1 Lumbis Nunukan. The descriptive qualitative research method was used. The subjects of this study were eighth-grade students at SMPN 1 Lumbis Nunukan. Reading tests,observations,documentation, and interviews were employed to collect data. The researcher used observation of students reading exams and interviewed students to collect data. Miles and Huberman interactive analysis was used for data analysis, and it consists of four stages: first data collection, second data reduction, third data display, and fourth conclusions; drawings/verifying. The findings revealed that 30 students had difficulty in reading comprehension, specifically determining the main idea, detailed information, understanding language, interpreting references, and drawing conclusions. The level of difficulty experienced by students was understanding vocabulary and interpreting references. Factors causing students' difficulties in reading comprehension are genetic and environmental factors. Genetic factors were lack of vocabulary knowledge, students' background knowledge, and difficulty using strategies in reading, while environmental factors are from family and school. Keywords: Reading Comprehension, Students' Difficulties