
Students' Perceptions Toward English Online Learning During The Covid-19 Pandemic At Seventh Grade Of SMPN 3 Bunyu
Pengarang : Veronika Noa - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2023XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi siswa terhadap pembelajaran bahasa Inggris secara online pada pandemi covid-19 di kelas VII SMPN 3 Bunyu. Desain penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Dengan menggunakan teknik total sampling. Peneliti mengambil 26 siswa sebagai sampel penelitian ini. Teknik pengumpulan data dengan cara kuesioner dan wawancara. Hasil kuesioner disajikan dalam bentuk persentase. Selanjutnya peneliti melakukan wawancara dan mendeskripsikan hasil wawancaranya. Hasil kuesioner dan wawancara menunjukkan bahwa ada 2 persepsi siswa terhadap pembelajaran bahasa Inggris secara online yaitu positif dan negatif. Persepsi positif dari siswa yaitu tentang pembelajaran bahasa Inggris secara online adalah pembelajaran online membuat siswa dapat belajar di mana saja dan kapan saja, serta meningkatkan pengetahuan siswa tentang teknologi. Persepsi negatif dari siswa yaitu tentang pembelajaran bahasa Inggris secara online adalah siswa sulit memahami materi yang diberikan oleh guru, akses internet yang tidak stabil, siswa mudah mengalami stres selama pembelajaran bahasa Inggris secara online. Guru sulit berkomunikasi dengan siswa, dan kehadiran siswa.
Kata Kunci: Persepsi Siswa, Pembelajaran Online Bahasa Inggris, Pandemi Covid-19
The purpose of this study was to determine students' perceptions of online English learning during the covid-19 pandemic among Seventh graders of SMPN 3 Bunyu. This research design was descriptive qualitative. By using the total sampling technique. The researcher took 26 students as samples of this study. Data collection techniques used questionnaires and interviews. The results of the questionnaire were presented in percentage form. Furthermore, the researcher conducted interviews and described the results of the interviews. The results of questionnaires and interviews show that there were 2 perceptions of students towards online English learning, namely positive and negative. The positive perception of students about online English learning was that online learning allows students to learn anywhere and anytime, and increases students' knowledge about technology. The negative perceptions of students about online English learning were the students find it difficult to understand the material given by the teacher, unstable internet access, and students easily experience stress during online English learning. Teachers were difficulty communicating with students, and students' attendance. Keywords: Student Perception, English Online Learning, Covid-19 Pandemic