
An Analysis Of Students’ Instrumental And Integrative Motivation In English Blended Learning At Eight Grade Of SMPN 3 Tarakan
Pengarang : Della Arsiani - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2023XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis motivasi instrumental dan integrative siswa kelas delapan di SMPN 3 Tarakan Penelitian ini menggunakan metode campuran yaitu mix-method, penentuan sampel dilakukan dengan teknik random sampling. Peneliti mengambil 31 responden dari kelas VIII-1. Peneliti menggunakan triangulasi metode untuk mengecek keabsahan data seperti pemberian angket, wawancara, dan pengecekan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan 1) faktor yang mendominasi dari pembelajaran campuran adalah motivasi instrumental. 2) faktor yang mempengaruhi motivasi instrumental dan integrative dari pembelajaran campuran adalah siswa menyukai pembelajaran bahasa inggris karena ingin mendapatkan nilai yang tuntas pada KKM dalam pembelajaran Bahasa Inggris maupun nilai rapot mereka. Dan juga hasil lainnya menunjukan belajar Bahasa Inggris membantu mereka untuk meningkatkan kemampuan Bahasa Inggris dan berpengetahuan lebih. 3) berdasarkan tabel korelasi peneliti ingin mengetahui apakah ada hubungan instrumental dan motivasi intrinsik dan prestasi bahasa inggris mereka hasil sebagai berikut: pertama, motivasi instrumental (X1) dengan motivasi integratif (X2) berkorelasi, dapat ditunjukkan sig .(2-tailed) 0,000 < 0,05. Kedua, motivasi instrumental (X1) dengan prestasi belajar bahasa Inggris (Y) tidak berkorelasi, hal ini ditunjukkan dengan rentang sig.(2-tailed) 0,359 > 0,05. Terakhir motivasi integratif (X2) dengan prestasi belajar bahasa Inggris (Y) tidak berkorelasi dapat dilihat pada sig(2-tailed) 0,369 > 0,05. Dengan demikian berdasarkan hasil di atas dapat disimpulkan bahwa tidak ada hubungan antara motivasi instrumental dan motivasi integratif dengan prestasi belajar siswa. Dengan kata lain siswa dengan motivasi tinggi tidak dapat dipastikan bahwa nilai bahasa Inggris mereka atau prestasi mereka dalam belajar bahasa Inggris baik dan sebaliknya.
Kata kunci:Blended Learning, Motivasi Instrumental and Integrative.
Motivation is an irnportant aspect in the learning process of students at school. 'J'he purpose of this study was to analyze the instrumental and integrative motivation of eighth grade students at SMPN 3 Tarakan. This study used a mixed method, namely mix-method and the sampling was carried out by random collection techniques. This research took 31 respondents from class VIII-I. The researcher used triangulation methods to check the validity of data such as checking documentation, observation, questionnaires, and interviews. The results of this study showed that: (1 ) the dominating factor ofblended learning is instrumental motivation; (2) a factor that influences the instrumental and integrative motivation of blended learning is that the students like English learning because they want to get the complete scores on KKM in English learning as well as their report cards. In addition, the other results also showed that learning English helps them to improve their English skills and be more knowledgeable. (3) There was a relationship between instrumental and integrative motivation in English learning achievement. It can be seen from the results which showed that; First, instrumental motivation (X 1) with integrative motivation (X2) was correlated, it can be shown from sig. (2-tailed) of 0.000 < 0.05. Second, instrumental motivation (Xl) with English learning achievement (Y) was not correlated, this was indicated by the range of sig. (2-tailed) 0.359 > 0.05. Third, integrative motivation (X2) with English learning achievement (Y) was uncorrelated, it can be seen from sig. (2-tailed) 0.369 > 0.05. Thus, based on the above results, it can be concluded that there is no relationship between instrumental motivation and integrative motivation on student learning achievement. In other words, highly motivated students cannot be claimed that their English scores or their achievements in learning English must be good and vice versa. Keywords: Blended Learning, Instrumental and Integrative Motivation.