An Analysis Of Students' Grammatical Error In Writing Recount Text At Ninth Graders Of SMP Negeri 10 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of An Analysis Of Students' Grammatical Error In Writing Recount Text At Ninth Graders Of SMP Negeri 10 Tarakan

An Analysis Of Students' Grammatical Error In Writing Recount Text At Ninth Graders Of SMP Negeri 10 Tarakan

Pengarang : Oktaviani Laing - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2023
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan jenis kesalahan tata bahasa yang dilakukan siswa dalam penulisan teks recount, jenis kesalahan yang paling sering dilakukan siswa, dan sumber dari kesalahan tersebut. Peneliti menggunakan desain kualitatif-deskriptif. Subjek penelitian adalah 21 siswa kelas IX-1 di SMP Negeri 10 Tarakan. Peneliti menggunakan tes menulis dan wawancara untuk mengumpulkan data. Hasil penelitian menunjukan siswa melakukan kesalahan tata bahasa pada semua kategori berdasarkan Surface Strategy Taxonomy (Dulay, 1982). Kategori pertama ialah kesalahan formasi merupakan jenis kesalahan paling tinggi dilakukan oleh siswa yang berjumlah 65 kesalahan (82%). Kesalahan kedua ialah penghilangan yang berjumlah 7 kesalahan (9%). Jenis kesalahan ketiga yaitu kesalahan susunan yang berjumlah 6 kesalahan (8%). Penambahan adalah jenis kesalahan terendah dengan hanya 1 kesalahan (1%). Sumber kesalahan yang mempengaruhi siswa dalam melakukan kesalahan adalah interlingual transfer dan intralingual transfer. Intralingual transfer merupakan frekuensi tertinggi yang berjumlah 66 kesalahan (84%). Interlingual transfer merupakan sumber kesalahan kedua yang berjumlah 13 kesalahan (16%).

This study aims to find the types of grammatical errors that students make in writing recount text, the types of errors that students make most often, and the sources of these errors. The researcher used a qualitative-descriptive design. The research subjects were 21 students of class IX-1 at SMP Negeri 10 Tarakan. The researcher used writing tests and interviews to collect data. The results showed that students made grammatical errors in all categories based on Surface Strategy Taxonomy (Dulay, 1982). The first category was formation error which is the highest type of error made by students with 65 errors or (82%). The second category was omission which consisted of 7 errors (9%). The third type of errors was arrangement errors with 6 errors (8%). Addition is the lowest error type with only 1 error (1%). The sources of errors that affect students in making errors were interlingual transfer and intralingual transfer. The intralingual transfer was the highest frequency, with 66 errors (84%). Interlingual transfer was the second source of errors with 3 errors (16%).

Detail Informasi