
Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Materi Perkembangbiakan Tumbuhan Dan Hewan Melalui Media Gambar Di Kelas VI B SDN 041 Tarakan
Pengarang : Vina Riana - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPA pada materi perkembangbiakan tumbuhan dan hewan pada subjek PTK kelas VI-B SDN 041 Tarakan.
Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini dilaksanakan dalam 2 siklus, masing masing terdiri dari 4 tahapannya yaitu, perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan/observasi dan refleksi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes hasil belajar, lembar pengamatan afektif siswa dan lembar pengamatan guru dalam proses pembelajaran di setiap pertemuan siklus. Data yang diperoleh dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan statistic deskriptif.
Rata-rata hasil belajar pada aspek kognitif yang diperoleh siswa pada siklus I yaitu 70,8 meningkat menjadi 77,6 pada siklus ke II dan presentase keberhasilan belajar secara klasikal pada siklus I sebesar 64,2% meningkat menjadi 89,2 pada siklus II.
Kesimpulan PTK ini adalah penggunaan media gambar pada pembelajaran IPA pada siswa kelas VI-B SDN 041 Tarakan dapat meningkatakan hasil belajar siswa kelas VI-B SDN 041 Tarakan.
The objective of the research was improving the students’ natural science achievement plants and animals' trough picture media at fourth grade students in SD Negeri 041 Tarakan. The research design of the research was Classroom Action Research (CAR). This research was done in two cycles where each cycle was done into 4 steps namely, Planning, Implementing, Observing, Reflecting. The research instruments in this action research were achievement test in a form of multiple choice, observation sheet for students’ activity and observation sheet for teacher in conducting teaching and learning process the obtained data were. Based on the result of research in the first cycle, the number of classical achievement percentage was 64,2% (28 Students) and the second cycle was 89,2% (28 students). While the students’ mean score first circle was 70,8 and the second cycle was 77,6. It indicates that students have gained the criteria of success in the research. By understanding the result of this study, it can be concluded that the picture media can improve students’ natural science achievement on plants and animals at fourth grade students in SD Negeri 041 Tarakan.