
Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Huruf Tegak Bersambung Melalui Model Quantum Teaching Pada Siswa Kelas II B Di SDN 013 Tarakan
Pengarang : Siti Romelah - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2012XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis tegak bersambung melalui model Quantum Teaching di kelas II B SDN 013 Tarakan. Quantum Teaching adalah pembelajaran yang merujuk pada kealamiahan proses belajar, mulai dari pengenalan dengan sesuatu yang menarik, menghubungkan hal yang dipelajari dengan pengalaman siswa, memberi kesempatan siswa untuk menunjukkan kemampuannya, kegiatan pengulangan untuk memantapkan pengetahuan yang telah mereka pelajari oleh siswa, sampai akhirnya bermuara pada kegiatan perayaan yang diadakan sebagai bentuk penghargaan kepada siswa atas kerja kerasnya dalam belajar.
Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di SDN 013 Tarakan pada semester I Tahun Pelajaran 2011/2012, subyek penelitian adalah 36 siswa kelas II B SDN 013 Tarakan. PTK ini dilakukan dalam dua siklus dimana setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Lembar observasi disediakan untuk menentukan keaktifan guru dan siswa dalam mengikuti proses pembelajaran dan lembar kerja yang menarik untuk menentukan peningkatan siswa menulis.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan pada ketrampilan menulis tegak bersambung siswa. Hal ini dapat dilihat dari hasil yang diperoleh pada setiap siklus, sebelum diberi tindakan nilai rata-rata siswa 57,5 dengan prosentase ketuntasan 41.7%, siklus I nilai rata-rata 66,5 dengan prosentasi ketuntasan 58,3% dan siklus II nilai rata-rata 78,2 dengan prosentase 83,3% telah mencapai Stantar Ketuntasan Minimal yang ditetapkan yaitu 61.
Kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini adalah model pembelajaran dengan menggunakan model Quantum Teaching dapat meningkatkan ketrampilan menulis permulaan huruf tegak bersambung pada siswa kelas II B SDN 013 Tarakan.
This study aimed at improving the students’ skill in writing the continued upright letters through Quantum Teaching model at class II B of SDN 013 Tarakan. The Quantum Teaching is a learning refers to the naturalness of learning, ranging from the introduction with something interesting, connecting the lessons learned by the experience of students, giving students the opportunity to show his ability, activities repetition to solidify the knowledge they have learned by the students, until eventually lead to the celebration activities held as a form of appreciation to the students for their outstanding work in the study. The Classroom Action Research (CAR) was implemented in SDN 013 Tarakan in the first semester of academic year 2011/2012, the study subjects were 36 students of class II B of SDN 013 Tarakan. The CAR was conducted in two cycles where each cycle consisted of two meetings. Observation sheets were provided to determine the activities of the teacher and the student in learning proses and following the worksheet that was interesting in determining the improvement of the students' writing. The results showed that an increase in students' writing skills continued upright. It can be seen from the results obtained in each cycle, before the action was given an average value of 57.5 students to 41.7% the percentage of completeness, the first cycle of the average percentage of 66.5 with 58.3% completeness and a second cycle of the mean value The average percentage of 78.2 to 83.3% has been achieved exhaustiveness Minimal Standard set is 61. The conclusion obtained from this study was a model of learning by using Quantum Teaching can improved the students’ skill in writing the continued upright letters at class II B of SDN 013 Tarakan.