
Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Drama Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing Di Kelas V-A SDN 028 Tarakan
Pengarang : Ikram - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2013XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini dilaksanakan dalam dua tahap pembelajaran, masing – masing terdiri dari 4 tahap yaitu, perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi/pengamatan dan refleksi. Dengan instrument penelitian lembar observasi siswa, lembar observasi guru dan tes unjuk kerja. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes tertulis dan unjuk kerja. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis data kualitatif dan kuantitatif.
Hasil PTK yang diperoleh sebagai berikut: 1) Rata – rata hasil belajar siswa tahap pembelajaran pertama 53% menjadi 97% pada tahap pembelajaran kedua. 2) ketuntasan belajar siswa tahap pembelajaran pertama 66,15% menjadi 85,92% pada tahap pembelajaran kedua. 3) Rata – rata ketuntasan unjuk kerja kelompok pada tahap pembelajaran pertama 66,5% menjadi 89,7% pada tahap pembelajaran kedua.
Kesimpulan PTK ini adalah penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Role Playing telah meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia siswa kelas V-a SDN 028 Tarakan.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Bahasa Indonesia, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing
The research design of this research used Classroom Action Research (CAR). The objective of this research was to improve the Students’ Achievement on Drama Through Cooperative Learning type Role Playing at Fifth Grade Students of SD Negeri 028 Tarakan. Based on the preliminary study showed some problems in teaching learning process, namely 1) students had a lack of motivation in learning, 2) students bored toward the teaching activities. The research was done from14 to 22 May 2013 in even semester 2012/2013. This research was done into some steps; planning, implementing, observing and reflecting. The research instruments were observation sheet and test. Based on the result of study in first cycle the students’ score was 53% and the second cycle was 97% of the percentage of students who gained the minimum score. It indicates that students have gained the criteria of success in this research and the students’ achievement was rising and priding by cooperative Learning. By understanding the result of this study, it can be concluded that the Cooperative Learning type Role Playing can improve the Students’ Achievement on Drama fifth grade students of SD Negeri 028 Tarakan. Keywords: Role Playing, Students’ Achievement, Bahasa Indonesia