The Effectiveness Of Quizizz Learning Media On Students’ Reading Skill At Eighth Grade Of SMP Negeri 2 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Quizizz Learning Media On Students’ Reading Skill At Eighth Grade Of SMP Negeri 2 Tarakan

The Effectiveness Of Quizizz Learning Media On Students’ Reading Skill At Eighth Grade Of SMP Negeri 2 Tarakan

Pengarang : Untari Hasbiana - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2023
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan dari penggunaan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa. Penelitian ini menggunakan metode quasi experimental. Populasi penelitian adalah seluruh peserta didik kelas VIII SMP Negeri 2 Tarakan tahun ajaran 2021/2022. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara purposive sampling dengan sampel 64 peserta didik. Instrumen disusun dengan melihat indikator dari silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) untuk pengambilan data. Instrumen penelitian ini meliputi lembar test (pretest dan posttest). Hasil penelitian ini menunjukan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara grup experimen dan grup control. Hal itu dibuktikan dengan hasil skor rata- rata siswa. Hasil rata-rata dalam pretest dan posttets (experiment grop) adalah 45,63 dan 68,28. Dan hasil rata-rata dalam pretest dan posttest (control grup) adalah 38,75 dan 49,38. Ini menujukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari penggunaan quizizz sabagai learning media. Hasil uji dari independen sample test menunjukkan bahwa t-test (3,938) lebih tinggi dari t - table (1,670). Dalam penelitian ini, peneliti menemukan ada perbedaan yang signifikan setelah menggunakan Quizizz sebagai media pembelajaran. Maka, dapat disimpulkan bahwa menggunakan Quizizz sebagai media pembelajaran telah terbukti efektif untuk meningkatkan kemampuan membaca bahasa inggris siswa di kelas delapan SMP Negeri 2 Tarakan.

Kata Kunci : Kemampuan membaca, media pembelajaran, Quiziz

The purpose of this study was to determine the effectiveness of using the Quizizz application as a learning media to improve student reading skills. This research used a quasi-experimental method and the population was all the students of class VIII at SMP Negeri 2 Tarakan for the academic year of 2021/2022. The sampling technique was carried out by the purposive sampling with a sample of 64 students. The instrument was prepared by looking at some indicators from the syllabus and lesson plan (RPP) for data collection. This research instrument was test sheets which consisted of pretest and posttest. The results of this study showed that there was a significant difference between the experimental group and control group. It was proven by the results of the average score of students. The average results in pretests and posttest in experimental group were 45.63 and 68.28. Meanwhile, the average results in pretest and posttest in control group were 38.75 and 49.38. It showed that there was a significant difference from the use of the Quizizz application as a learning media. The test results from the independent sample test showed that the t-test (3,938) was higher than t-table (1,670). In this study, the researcher found that there was a significant difference after using Quizizz as a learning media. Therefore, it can be concluded that the use of Quizizz as a learning media had proven to be effective for improving the student English reading skills of eighth grade at SMP Negeri 2 Tarakan. Keywords: Reading Skills, Learning Media, Quizizz Application.

Detail Informasi