
Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV Di SDN 008 Sesayap Hilir
Pengarang : Zainal Sakti - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA materi Struktur Tumbuhan menggunakan model pembelajaran Kooperatif tipe STAD di kelas IV SDN 008 Sesayap.
Dalam pelaksanaan penelitian ini menggunakan rancangan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan dua siklus. Bentuk tes berupa soal pilihan ganda dan bersifat individu. Soal disesuaikan dengan tujuan instruksional khusus yang telah dirumuskan. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SDN 008 Sesayap dengan jumlah siswa 14 orang. Teknik analisis data yang digunakan adalah data kualitatif (sikap siswa) dan kuantitatif (nilai hasil belajar siswa).
Hasil analisis menunjukkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar IPA siswa melalui pembelajaran Kooperatif tipe STAD pada materi Struktur Tumbuhan. Rata-rata hasil belajar siswa meningkat dari 58.6% pada siklus I menjadi 92.8% pada siklus II. Peningkatan tersebut membuktikan bahwa tingkat penguasaan siswa dapat dikategorikan sangat baik.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe STAD
The objective of this research was to improve students’ learning achievements on Natural Science Subject’s material of plants structures by using cooperative learning model type STAD at fourth grade of SDN 008 Sesayap. In conducted this research, the researcher used Classroom Action Research (CAR) design with two cycles. The tests were in the form of individual multiple choices. The questions were suited with the special instructional purpose which has been formulated. The subjects of this research were 14 fourth grade students of SDN 008 Sesayap. The technique of data analysis used was qualitative data (students’ attitudes) and quantitative (students’ achievements). The analysis results showed that there was an improvement in students’ learning achievements on Natural Science subject through cooperative learning model type STAD on the material of plants structures. The mean of the students’ achievements improved from 58.6% at cycle I to 92.8% at cycle II. That improvement proved that students’ masteries level can be categorized as very good. Keywords: Learning Achievement, the Application of Cooperative Learning Model type STAD