
Meningkatkan Hasil Belajar IPS Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Take And Give Pada Siswa Kelas III C SDN 006 Tarakan
Pengarang : Teguh Rilo Pambudi - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar IPS materi Lingkungan Alam dan Buatan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Take And Give pada siswa kelas III C SDN 006 Tarakan.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di SDN 006 Tarakan pada semester I tahun ajaran 2016/2017. Subjek penelitian adalah siswa kelas III-C SDN 006 Tarakan yang berjumlah 28 siswa dengan siswa laki-laki berjumlah 16 siswa dan perempuan berjumlah 12 siswa. Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus setiap siklus terdiri dari 2 kali pertemuan. Prosedur tiap siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data yang diperoleh dalam penelitian ini meliputi lembar observasi kegiatan siswa, lembar observasi kegiatan guru, penilaian aspek kognitif (tes hasil belajar), aspek afektif (Menghargai, Bertanggung Jawab dan Kerja Sama), dan aspek psikomotorik (presentasi kelompok).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Take And Give dapat meningkatkan hasil belajar IPS materi Lingkungan Alam Dan Buatan siswa kelas III-C SDN 006 Tarakan. Hal ini dapat dilihat dari hasil yang diperoleh pada setiap siklus, pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek kognitif 54% pada siklus II meningkat menjadi 93%. Pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek afektif 64% pada siklus II meningkat menjadi 89%. Kemudian pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek psikomotorik 68% pada siklus II meningkat menjadi 86%. Maka dapat dikatakan bahwa penelitian sudah berhasil dan sesuai dengan indikator keberhasilan.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Take And Give
The objective of this study is to improve students’ achievement in Improving Social science especially for Natural and artificial environment material by using Cooperative Learning Type of Take And Give at the III-C class in SDN 006 Tarakan. The research design of this study is classroom action research (CAR) that is done in SDN 006 Tarakan at First semester in academic year of 2016/2017. The subjects of this research are students of III-C class in SDN 041 Tarakan which consists of 16 male and 12 female students. The research is conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing and reflecting. The data of this study are gathered by using instrument which are students’ observation sheet, teachers’ observation sheet, cognitive assessment (test of learning achievement), affective assessment (appreciate,responsible, coeration) and psychomotor assessment (groups’ presentation). The result of this research shows that by using cooperative learning type of Take And Give can improve students’ achievement in Improving Social science especially for Natural and artificial environment material at the III-C class in SDN 006 Tarakan. It can be seen by the students’ achievement result in each cycle, in cycle I, the percentage of students’ completeness in cognitive aspect is 54%, and having an improvement in cycle II, that is 93%. In addition, in cycle I, the percentage of students’ completeness in affective aspect is 64%, and having an improvement in cycle II, that is 89%. Next, in cycle I, the percentage of students’ completeness in psychomotor aspect is 68%, and having an improvement in cycle II, that is 86%. Therefore, it can be concluded that the research is success and achieve the indicator of success. Keywords: Learning Achievement, Model of Cooperative Learning Type Take and Give