
Meningkatkan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Di Kelas V-B SDN 16 Tarakan
Pengarang : Lely Mailiana - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar IPA materi Organ Tubuh Manusia dan Hewan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share pada siswa kelas V-B SDN 016 Tarakan.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di SDN 016 Tarakan pada semester I tahun ajaran 2016/2017. Subjek penelitian adalah siswa kelas V-B SDN 016 Tarakan yang berjumlah 30 siswa dengan siswa laki-laki berjumlah 19 siswa dan perempuan berjumlah 11 siswa. Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus setiap siklus terdiri dari 2 kali pertemuan. Prosedur tiap siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data yang diperoleh dalam penelitian ini meliputi lembar observasi kegiatan siswa, lembar observasi kegiatan guru, penilaian aspek kognitif (tes hasil belajar), aspek afektif (Teliti, bertanggung jawab dan kerja sama), dan aspek psikomotorik (presentasi kelompok).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share dapat meningkatkan hasil belajar IPA materi Organ Tubuh Manusia dan Hewan siswa kelas V-B SDN 016 Tarakan. Hal ini dapat dilihat dari hasil yang diperoleh pada setiap siklus, pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek kognitif 67% pada siklus II meningkat menjadi 94%. Pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek afektif 60% pada siklus II meningkat menjadi 93%. Kemudian pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek psikomotorik 53% pada siklus II meningkat menjadi 90%. Maka dapat dikatakan bahwa penelitian sudah berhasil dan sesuai dengan indikator keberhasilan.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share
The objective of this study is to improve students’ achievement in Improving Science especially for human organ and animals material by using Cooperative Learning Type of Think Pair Share at the V-B class in SDN 016 Tarakan. The research design of this study is classroom action research (CAR) that is done in SDN 016 Tarakan at second semester in academic year of 2016/2017. The subjects of this research are students of V-B class in SDN 016 Tarakan which consists of 19male and 11 female students. The research is conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing and reflecting. The data of this study are gathered by using instrument which are students’ observation sheet, teachers’ observation sheet, cognitive assessment (test of learning achievement), affective assessment (curiosity, responsible, coeration) and psychomotor assessment (groups’ presentation). The result of this research shows that by using cooperative learning type of Think Pair Share can improve students’ achievement in Improving Social science especially for human organ and animals material at the V-B class in SDN 016 Tarakan. It can be seen by the students’ achievement result in each cycle, in cycle I, the percentage of students’ completeness in cognitive aspect is 67%, and having an improvement in cycle II, that is 94%. In addition, in cycle I, the percentage of students’ completeness in affective aspect is 60%, and having an improvement in cycle II, that is 93%. Next, in cycle I, the percentage of students’ completeness in psychomotor aspect is 53%, and having an improvement in cycle II, that is 90%. Therefore, it can be concluded that the research is success and achieve the indicator of success. Keywords: Learning Achievement, Model of Cooperative Learning Type Think Pair Share