
Pengembangan Media Video Pembelajaran Kelas IV Pada Mata Pelajaran IPS Di SDN 012 Tarakan
Pengarang : Erna Waty - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2016XML Detail Export Citation
Abstract
Sumber Daya Alam yang ada di lingkungan setempat merupakan salah satu materi IPS SD yang mencakup materi kegiatan ekonomi yang berkaitan dengan sumber daya alam yang ada di lingkungan daerah tempat tinggal, kota, dan kabupaten. Media video pembelajaran dapat memberikan gambaran nyata tentang materi yang di pelajari melalui tayangan video yang disajikan. Pada penelitian pengembangan ini produk yang dikembangkan adalah media video pembelajaran kegiatan ekonomi yang berkaitan dengan sumber daya alam Kota Tarakan. Tujuan penelitian ini adalah (1) produk berupa media video kegiatan ekonomi yang berkaitan dengan sumber daya alam Kota Tarakan.
Penelitian ini mengadopsi model pengembangan ASSURE. Secara garis besar langkah-langkah penelitian ini, yaitu (1) analyze learner characteristics, (2) state performance objectives (3) select methods, media, and materials, (4) utilize materials, (5) requires learnes participation, (6) evaluate and revise. Pada analyze Learner characteristics dilakukan mengidentifikasi karateristik siswa, observasi lapangan dan studi pustaka. Pada tahap state performance objectives dilakukan analisis struktur isi (SK, KD, Indikator dan Tujuan Pembelajaran). Pada tahap select methods, media, and materials adalah menggunakan metode, media dan bahan ajar yang sudah dikembangkan. Pada tahap requires learnes participation adalah melibatkan partisipasi siswa desain produk dilakukan penyusunan produk dan petunjuk penggunaan produk. Pada tahap akhir requires learnes participation mengevaluasi dan merevisi pembelajaran di ruang kelas untuk memperoleh gambaran tentang kualitas sebuah program pembelajaran.
Uji coba produk terdiri atas ujicoba kelayakan oleh ahli media dan ahli materi/isi ujicoba penggunaan sasaran produk. Dari hasil analisis evaluasi penilaian kahir atau keseluruhan mendapat rata rata nilai validasi media yaitu 4,25 dengan kriteria sangat baik, rata-rata nilai materi yaitu 4,2 dengan kategori sangat baik, rata-rata nilai lembar pengamatan aktivitas siswa 4,33 dengan kriteria baik, rata-rata nilai angket respon siswa 4,83 dengan kriteria baik, dan rata-rata nilai hasil belajar 80 skor 4 dengan kriteria baik.berdasarkan data di atas, produk media video pembelajaran kegiatan ekonomi yang berkaitan dengan sumber daya alam Kota Tarakan yang telah dikembangkan dapat dikatakan layak digunakan dan dapat meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas IV SDN 012 Tarakan.
Kata Kunci: Media Video Pembelajaran IPS
Natural resources is one of the social class teaching material for elementary school which is covers the material in natural resources diversity of any tribes in the district of a city. In this development research, the product which being developed is video the economic related to the natural resources in the city Tarakan. The aim of this research is to produce (1) the product in the form of video about the economic related to the natural resources in the city Tarakan. This study adopt a modified ASSURE development models which is modified by the researchers. In a outline the step of this research, are (1) analyze learner characteristics, (2) state performance objectives (3) select methods, media, and materials, (4) utilize materials, (5) requires learnes participation, (6) evaluate and revise. On the analyse learners characteristics step, identifying characteristics of students, library studies and field observations. On the state performance objectives step, analyse the structure of the content (SK, KD, learning objectives and indicators). On the select methods, media, and materials step using methods, media, and the existing teaching materials. On the utilize materials step, using teaching materials that has been developed. On the requires learnes participation involving the participayion from the students, design of product, arrange product, and give the instructions of the use. On the last step, evaluate and revise is evaluate and revise learning process in the classroom in order to obtain an idea of the quality of the product. Trial session of the product consist of a feasibility trial by media experts and material/content expert, test on the targer users of the prosuct. From the analysis of the overall evaluation or assessment Kahir got an average score of 4.25 with the media validation is very good criteria, the average value of the materials of 4.2 to excellent category, the average value of 4.33 student activity observation sheet with criteria well, the average value of 4.83 student questionnaire responses with good criteria, and the average value of learning outcomes 80 score of 4 criteria baik.berdasarkan above data, instructional video media products of economic activities related to natural resources Kota Tarakan has been developed can be said to be fit for use and may improve learning outcomes IPS grade IV SDN 012 Tarakan. Keywords: Media Video of Learning and Social Science Learning