
Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kumon Pada Siswa Kelas IV-A SDN 005 Tarakan
Pengarang : Sri Dwi Widiantari - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2017XML Detail Export Citation
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi pengukuran dengan menggunakan model pembelajaran Kumon pada siswa kelas IV-A SDN 005 Tarakan.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan di SDN 005 Tarakan pada semester I tahun ajaran 2016/2017. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV-A SDN 005 Tarakan yang berjumlah 20 siswa dengan siswa laki-laki berjumlah 7 siswa dan perempuan berjumlah 13 siswa. Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus setiap siklus terdiri dari 2 kali pertemuan. Prosedur tiap siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data yang diperoleh dalam penelitian ini meliputi lembar observasi kegiatan siswa, lembar observasi kegiatan guru, penilaian aspek kognitif (tes hasil belajar), aspek afektif (disiplin, mandiri dan percaya diri), dan aspek psikomotorik (individu).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran kumon dapat meningkatkan hasil belajar matematika materi pengukuran siswa kelas IV-A SDN 005 Tarakan. Hal ini dapat dilihat dari hasil yang diperoleh pada setiap siklus, pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek kognitif 65% pada siklus II meningkat menjadi 95%. Pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek afektif 65% pada siklus II meningkat menjadi 85%. Kemudian pada siklus I ketuntasan hasil belajar siswa aspek psikomotorik 55% pada siklus II meningkat menjadi 85%. Maka dapat dikatakan bahwa penelitian sudah berhasil dan sesuai dengan indikator keberhasilan.
Kata Kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Kumon
The objective of this study is to improve students’ achievement in Improving mathematics especially for measurement environment material by using model of Learning Kumon at the IV-A class in SDN 005 Tarakan. The research design of this study is classroom action research (CAR) that is done in SDN 005 Tarakan at First semester in academic year of 2016/2017. The subjects of this research are students of IV-A class in SDN 005 Tarakan which consists of 7 male and 13 female students. The research is conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing and reflecting. The data of this study are gathered by using instrument which are students’ observation sheet, teachers’ observation sheet, cognitive assessment (test of learning achievement), affective assessment (dicipline, independent, and confidence) and psychomotor assessment (individual). The result of this research shows that by using model of learning kumon can improve students’ achievement in Improving mathematics especially for measurement environment material at the IV-A class in SDN 005 Tarakan. It can be seen by the students’ achievement result in each cycle, in cycle I, the percentage of students’ completeness in cognitive aspect is 65%, and having an improvement in cycle II, that is 95%. In addition, in cycle I, the percentage of students’ completeness in affective aspect is 65%, and having an improvement in cycle II, that is 85%. Next, in cycle I, the percentage of students’ completeness in psychomotor aspect is 55%, and having an improvement in cycle II, that is 85%. Therefore, it can be concluded that the research is success and achieve the indicator of success. Keywords: Learning Achievement, Model of Learning kumon