The Effectiveness Of Mind Mapping Method In Teaching Writing On Descriptive Text For Ninth Grade Students At SMP Negeri 10 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Mind Mapping Method In Teaching Writing On Descriptive Text For Ninth Grade Students At SMP Negeri 10 Tarakan

The Effectiveness Of Mind Mapping Method In Teaching Writing On Descriptive Text For Ninth Grade Students At SMP Negeri 10 Tarakan

Pengarang : Try Octaviany - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan penggunaan Mind mapping dalam tuliasan desriptif tekt siswa di kelas IX 1 SMP Negeri 10 Tarakan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Penelitian ini menggunakan preeksperiment untuk mengetahui keefektifan penggunaan mind mapping dalam tulisan desriptif teks siswa. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat peningkatan dalam penggunaan mind mapping dalam tulisan desriptif teks siswa. Hal ini dibuktikan dengan hasil dari nilai rata-rata pretest dan posttest siswa. Nilai rata-rata siswa pada pretest adalah 47.28 sedangkan nilai rata-rata siswa pada posttest adalah 56.48. Nilai rata-rata siswa pada posttest lebih tinggi dibandingkan dengan nilai rata-rata siswa pada pretest. Peningkatan dari nilai rata-rata posttest ke pretest adalah 9.20. Hasil dari Paired Sample t-test menunjukkan hasil 2.751 dan lebih tinggi dari t-table (2.064). Selain itu, hasil dari sig (2 tailed) adalah 0.011 lebih rendah dari 0,05. Dari hasil tersebut, bisa dilihat bahwa terdapat peningkatan yang signifikan antara nilai pretest dan posttest siswa setelah menggunakan Mind mapping. Berdasarkan penjelasan tersebut, dapat disimpulkan bahwa Mind mapping efektif dalam meningkatkan pemahaman siswa dikelas IX 1 dalam penulisan desriptif teks.

The objective of the research was to know the effectiveness of Mind Mapping in Improving Students’ Descriptive Writing of ninth Graders of Smp Negeri 10 Tarakan. The method used in this research was quantitative method. The design of this research was preexperimental design to know of Mind Mapping in improving students’ descriptive writing. The result of this research showed that there was improvement in the students’ writing on descriptive text after improving Mind Mapping. It was proven by the result of the students’ mean score in the pretest and posttest. The students’ mean score in the pretest was 47.28 meanwhile the students’ mean score in the posttest was 56.48. The students’ mean score in posttest was higher than in the pretest. The improvement of the mean score from pretest to posttest is 9.20. The result of Paired Sample t-test showed that 2.751 and higher than t-table (2.064). Meanwhile, the result of sig (2 tailed) 0.011 is lower than 0,05. From the results, it can be seen there is significant improvement between students’ pretest and posttest score after using Mind mapping. Based on the explanation, it can be concluded that Mind mapping is effective in class 1X 1 to improving students’ Writing on Descriptive text.

Detail Informasi