The Effectiveness Of Mistake Buster Technique In Improving Students’ Writing Skill On Recount Text At Eighth Grade Of MTs DDI Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Mistake Buster Technique In Improving Students’ Writing Skill On Recount Text At Eighth Grade Of MTs DDI Tarakan

The Effectiveness Of Mistake Buster Technique In Improving Students’ Writing Skill On Recount Text At Eighth Grade Of MTs DDI Tarakan

Pengarang : Risca Dwi Astuti - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan yang signifikan dari penggunaan teknik Mistake Buster dalam meningkatkan nilai tulisan siswa dalam teks recount. Penelitian ini menggunakan desain penelitian pre-eksperimental. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh kelas VIII di MTs DDI Tarakan. Jumlah populasi adalah seluruh siswa kelas 8. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 20 siswa. Penentuan sampel dengan cara teknik cluster random sampling. Ada satu kelas sebagai sampel dalam penelitian ini yaitu kelas yang diberi perlakuan. Kelas VIII-A sebagai kelas yang diberi perlakuan. Kelas yang diberi perlakuan berjumlah 20 siswa. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pretest, treatment dan posttest. Pada tahap pretest siswa diminta untuk menulis sebuah teks recount tentang pengalaman liburan mereka. Setelah pretest, peneliti memberikan treatment. Setelah diberikan treatment, siswa diminta untuk menulis sebuah teks recount pada tahap posttest. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan dari nilai siswa antara pretest dan posttest. Ini dibuktikan dari hasil nilai rata-rata siswa dari pretest adalah 46.60 dan 65.10 pada hasil posttest. Ini berarti terdapat peningkatan nilai rata-rata sebesar 18.5. Hasil dari Paired Sample t-test menunjukkan bahwa 11.410 > 2.093 itu berarti kemampuan menulis siswa mengalami peningkatan setelah perlakuan diberikan. Hasil dari perbandingan sig (2 tailed) 0.00 < 0.05, itu berarti bahwa Mistake Buster dapat memberikan kontribusi pada kemampuan menulis siswa pada teks recount. Berdasarkan penjelasan diatas, dapat disimpulkan bahwa penggunaan teknik Mistake Buster efektif dalam pengajaran menulis.

This research objective was to find out whether there was any significant difference in students’ score before and after using Mistake Buster Technique in teaching writing at the eighth grade students of MTs DDI Tarakan. This research used pre experimental design. The population in this research was all of eighth grade students at MTs DDI Tarakan. The number of sample in this research was 20 students. The sample was chosen by using cluster random sampling technique. There was one class as the sample. Class for treatment class was VIII-A. It consisted of 20 students. The steps in this research were pretest, treatment, and posttest. In the pretest, the students were asked to write a recount text about their holiday experience. After giving pretest, the researcher gave treatment. After giving the treatment, students were asked to write a recount text about their unforgettable moment in the posttest. The research result shows that there was different mean score between pretest and posttest. It was proven by the result of the students’ mean score from pretest was 46.60 and 65.10 in the posttest. It means that the improvement of the students’ mean score was 18.5. The result of Paired Sample t test shows that 11.410 > 2.093, it means that the students’ writing skill was improved after giving the treatment. The result of sig (2 tailed) 0.00 < 0.05, it means that the Mistake Buster can give any contribution to the students’ writing skill on recount text. Based on the explanation above, it can be concluded that using Mistake Buster Technique is effective in teaching writing.

Detail Informasi