The Effectiveness Of Using Tutorial Video In Teaching Writing On Procedure Text For The Eighth Grade Students At SMP Negeri 8 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Using Tutorial Video In Teaching Writing On Procedure Text For The Eighth Grade Students At SMP Negeri 8 Tarakan

The Effectiveness Of Using Tutorial Video In Teaching Writing On Procedure Text For The Eighth Grade Students At SMP Negeri 8 Tarakan

Pengarang : Rini Wahyuni - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui ada tidaknya perbedaan antara siswa yang diajar menggunakan Video Tutorial sebagai media dengan siswa yang diajarkan menggunakan Picture Series sebagai media dalam pengajaran penulisan teks prosedur kelas delapan di SMP Negeri 8 Tarakan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode quasiexperimental, bentuk desain yang di pilih dalampenelitian ini adalah nonequivalent control group design, yang menjadi objek dalam penelitian ini adalah kelas VIII-4 sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII-6 sebagai kelas control yang di ambil menggunakan tehnik purposive sampling technique. Peneliti menggunakan Independent Sample of T-test untuk meneliti data. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan antara siswa yang diajar menggunakan Video Tutorial sebagai media dengan siswa yang diajarkan menggunakan Picture Series sebagai media dalam pengajaran penulisan teks prosedur. Hal ini dibuktikan dengan hasil dari nilai rata-rata siswa pada pretest di kelas eksperimen adalah 27.52 dan nilai rata-rata siswa pada pretest di kelas control adalah 28.48. Nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas eksperiment adalah 58.08 dan nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas control adalah 51.04. Nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan dengan nilai rata-rata siswa pada posttest di kelas kontrol. Hasil dari Independent sample of T-test, diperoleh nilai thitung = 2.044 dan ttabel dengan df= N-2= 48 pada level signifikansi 5% atau 0,05 adalah 2.011. Dapat disimpulkan bahwa thitung > ttable yaitu 2.044 > 2.011, maka terdapat pengaruh signifikan dari implementasi Video Tutorial sebagai media dalam pengajaran penulisan teks prosedur kelas delapan di SMP Negeri 8 Tarakan.

The objective of the research was to investigate whether there was any significant difference between the students who was taught by using Tutorial Video as media and those who was taught by using Picture Series as media in teaching writing on procedure text for the eighth grade students at SMP Negeri 8 Tarakan. The method used in this research was quasi-xperimental, the design of this research was nonequivalent group design. The sample of this research was class VIII-4 as experimental class and VIII-6 as control class by using purposive sampling technique. The research instrument was writing test. The researcher used Independent Sample of T-test to analyze the data. The result of this research showed that there was significant difference between the students who are taught by using Tutorial Video as media and those who are taught by using Picture Series as media in writing procedure text. It was proven by the result of the students’ mean score in the pretest and posttest. The students’ mean score in the pretest in experiment class was 27.52 and the students’ mean score in the pretest in control class was 28.48. The students’ mean score in the posttest in experiment class was 58.08 and the students’ mean score in the posttest in control class was 51.04. The students’ mean score in the posttest in experiment class was higher than control class. The result of Independent sample of T-test obtained tcount = 2.044 and ttable with df = N-2 = 48 on significance level 5% or 0.05 that was 2.011. It can be concluded that ttable > tcount that was 2.044> 2.011. Then, there has significant effective of implementation of Tutorial Video as media in teaching writing on procedure text for the eighth grade students at SMP Negeri 8 Tarakan.

Detail Informasi