
The Effectiveness Of Using Semantic Mapping Strategy In Reading Comprehension At Eighth Grade Of MTS DDI Tarakan
Pengarang : Dini Sulistiani - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan signifikan dalam pemahaman membaca siswa sebelum dan sesudah menggunakan tehnik Semantic Mapping dan siswa yang menggunakan Mind Mapping di MTs DDI Tarakan. Penelitian ini Menggunakan Quasi-Experimental. Penentuan sampel dilakukan dengan cara tehnik Purposive Sampling. Terdapat dua Kelas yang diperoleh sebagai sampel dalam penelitian ini. Kelas yang diberi perlakuan diajarkan meggunakan Strategi Semantic Mapping dikelas ekperimen dan menggunakan Strategi Mind Mapping di kelas kontrol. Instrument penelitian ini adalah tes membaca dengan tipe pilihan ganda. Data yang diproses adalah data dari pre-test dan post-test dari kelas ekperimen dan kelas kontrol. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan independent sample t-test dalam aplikasi 22.0. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat perbedaan dari nilai siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol. Ini dibuktikan pada nilai rata-rata pre-test siswa pada kelas eksperimen sebesar 43,07 dan hasil post-test sebesar 75,15. Ini menujukan bahwa kelas eksperimen mengalami peningkatan nilai rata-rata sebesar 32,08. Hasil dari rata-rata dari nilai siswa kelas kontrol pada pre-test sebesar 48,67 dan pada post-test sebesar 65,53 ini menujukan bahwa kelas kontrol mengalami peningkatan sebesar 16,86. Ini membuktikan bahwa hasil dari kelas eksperimen lebih besar dari pada kelas kontrol. Hasil dari independent sampel T-test dan Ttable dari pre-test sebesar 1,326 dan post-test sebesar 2.069 dan T-table sebesar 2,007 atau pada pre-test 1,326 < 2,007 dan pada post-test 2,069 > 2,007. Dengan kata lain hipotesis nol (H0) ditolak dan hipotesis alternatif (Ha) diterima. Hasil analisis data membuktikan bahwa hasil pengajaran menggunakan Semantic Mapping lebih tinggi dibandingkan dengan mengunakan Mind Mapping. Berdasarkan penjelasan di atas, dapat di simpulkan bahwa Semantic Mapping lebih effectif dari pada menggunakan Mind Mapping.
This research objective was to find out whether there was any significant difference in students’ reading comprehension being taught using semantic mapping strategy and those who are taught using mind mapping on students’ reading comprehension at Eighth Grade of MTs DDI Tarakan. The design of this research was Quasi-Experimental research. The sample was chossen by using purposive sampling technique. There were two classes as the sample of this research. The treatment class was taught by using Semantic Mapping in Experimental Class and Mind Mapping in Control Class. The instrument of this research was reading test with multipe choice type. The data analyses was from pre-test and post-test of the experimental class and control class. In analyzing the data, the researcher used independent sample T-test in SPSS 22.0. The researcher result shows that there was different mean score between experimental class and control class. It was proven by the result of the students’ mean score from experimental class in the pre-test was 43,07 and in the post-test was 75,15. It mean that improvement by the result of the students’ mean score in experimental class was 32,08. The result of control class in the pre-test was 48,67 and in the post-test was 65,53. It means that the improvement of the students mean score in control class was 16,86. It shows that the improvement of the students’ mean score in experimental class was higher than control class. The result of independent sample T-test and T-table in pre-test was 1,326 and after treatment was 2,069 and T-table 2,007 or in pre-test 1,326 < 2,007 and in post-test 2,069 > 2,007. In other words, the null hypothesis (H0) is rejected and alternative hyphothesis (Ha) is accepted. The result of analysis data result proves that taught by using Semantic Mapping is more effective than Mind Mapping. Based on explanation above, it can be concluded that the use of Semantic Mapping is more effective than Mind Mapping.