The Effectiveness Of Using English Song To Improve Listening Comprehension In Eighth Graders Of SMPN 1 Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Using English Song To Improve Listening Comprehension In Eighth Graders Of SMPN 1 Tarakan

The Effectiveness Of Using English Song To Improve Listening Comprehension In Eighth Graders Of SMPN 1 Tarakan

Pengarang : Anita Dwi Rahayu - Personal Name;

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018
XML Detail Export Citation
    SKRIPSI

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mencari keefektifan dari menggunakan lagu berbahasa inggris untuk meningkatkan pemahaman mendengarkan siswa kelas delapan di SMPN 1 Tarakan. Penelitian ini berbentuk percobaaan (Pra-eksperimen). Peneliti mencari perbedaan dari pencapaian siswa dikelas sebelum dan setelah diajarkan menggunakan media berupa lagu berbahasa inggris. Subjek penelitian ini adalah siswa dikelas VIII3 SMPN 1 Tarakan pada tahun pembelajaran 2017/2018. Instrument yang digunakan berupa tes mendengarkan berupa pretest dan posttest. Disamping itu, peneliti menggunakan deskriptif analisis untuk menganalisis data dan SPSS 22.0 digunakan untuk analisis statistik. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa media lagu berbahasa Inggris terbukti mampu meningkatkan kemampuan mendengarkan siswa. Presentase dari hasil tes siswa menunjukkan nilai rata-rata kelas pada pra-tes adalah 69 dimana nilai KKMnya adalah 70. Dapat disimpulkan maka, 50% atau sekitar 14 siswa lulus. Sedangkan pada posttes nilai rata-rata siswa meningkat menjadi 76 dimana presentasenya menjadi 79% atau sekitar 22 siswa. Dari analisis didapatkan peningkatan nilai rata-rata yaitu 6.857 poin, hasil perhitungan t-test adalah 4.204. Penelitian menggunakan two-tailed maka t-tabelnya adalah 2.052 sehingga 4.204>2.052 jadi Ha diterima dan Ho ditolak. Hasil lain dari penelitian ini juga menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan dari percobaan menggunakan media lagu berbahasa inggris dimana media ini mampu meningkatkan semangat belajar siswa, mengurangi kebosanan serta membantu siswa dalam menguasai kosa kata baru dalam proses pemahaman mendengarkan. Kemudian dapat disimpulan bahwa lagu bahasa inggris terbukti efektif meningkatkan pemahaman mendengarkan siswa kelas delapan di SMPN 1 Tarakan.

The aim of this research was to find the significant effect of English song to improve students listening comprehension in eight grade of SMPN 1 Tarakan. This research was pre-experiment. In this research, the researcher tried to find out the differences before and after being taught using English song as a media. The subject of this research was students in VIII-3 at SMPN 1 Tarakan in academic years of 2017/2018. The instrument was listening test that included pretest and posttest. Besides that, the researcher used descriptive analysis as the data analysis and SPSS 22.0 for analyzed the statistics. The result of this research shows that English song as a media can improve students listening comprehension. The presentations from the test showed mean score in the pretest was 69, whereas the standard minimum score is 70. It can be concluded, 50% or 14 students were passed in the test. Meanwhile in the posttest, the score became 76 and the presentations increased into 79% or 22 students. Furthermore, the mean score was increased until 6.857 point, while the t-test computation was 4.204. This research used two-tailed and the t-table is 2.052, it means the 4.204>2.052 (ttest>t-table). So, the Ha was accepted and Ho was rejected. Another finding in this research, there was significant effect from the experiment using English song as a media, which the media can improve the eagerness of students to learn, decrease the boredom and help students to improve their vocabulary through listening comprehension. As the conclusion, English song is effective to improve students’ listening comprehension in eight graders of SMPN 1 Tarakan by using English song as a media.

Detail Informasi