
The Effectiveness Of Using Scrabble Game To Improve Students’ Reading Comprehension Of The Eleventh Grade Students Of SMA Negeri 1 Sebatik Tengah
Pengarang : Abdullah - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2018XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada perbedaan yang signifikan sebelum dan sesudah penggunaan Permainan Scrabble dalam meningkatkan pemahaman membaca teks narrative pada siswa kelas sebelas di SMA Negeri 1 Sebatik Tengah. Penelitian ini menggunakan desain pre-experimental. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas sebelas di SMA Negeri 1 Sebatik Tengah. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 23 siswa. Penentuan sampel dengan cara teknik purposive sampling. Ada satu kelas sebagai sampel dalam penelitian ini yaitu kelas yang diberi perlakuan. Kelas XI IPS 2 sebagai kelas yang diberi perlakuan. Kelas yang diberi perlakuan berjumlah 23 siswa. Tahap-tahap dalam penelitian ini adalah pre-test, treatment, dan post-test. Pada tahap pre-test, siswa diminta untuk menjawab soal pilihan ganda mengenai teks narrative. Setelah pretest, peneliti memberikan treatment. Treatment yang diberikan pada kelas yang diberi perlakuan adalah Permainan Scrabble. Setelah diberikan treatment, siswa diminta untuk menjawab soal pilihan ganda mengenai teks narrative pada tahap post-test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan dari nilai siswa antara nilai pre-test dan post-test. Ini dibuktikan melalui hasil nilai rata-rata siswa dari pre-test adalah 54.57 dan 73.70 pada hasil post-test. Ini berarti terdapat peningkatan nilai rata-rata sebesar 19.13. Dari hasil analysis data mengindikasikan bahwa ada perbedaan signifikan dari nilai pemahaman membaca siswa antara hasil pre-test dan post-test. Hasil dari Paired Sample t-test pada hasil pre-test menunjukkan bahwa (-13.392) dan lebih tinggi dari angka t-table (-2.074) itu berarti tulisan siswa mengalami peningkatan setelah perlakuan diberikan. Sedangkan hasil dari perbandingan sig (2 tailed) 0.000 lebih kecil dari 0.05, itu berarti bahwa penggunaan permainan Scrabble dapat memberikan kontribusi pada kemampuan pemahaman membaca siswa pada teks narrative. Dari kedua hasil tersebut dapat dilihat bahwa ada perbedaan yang signifikan antara hasil pre-test dan post-test dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa setelah perlakuan yang diberikan oleh peneliti. Berdasarkan penjelasan diatas, dapat disimpulkan bahwa menggunakan permainan Scrabble efektif dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa.
The objective of this research was to find out whether there was any significant difference in students before and after using Scrabble Game to improve students’ reading comprehension of the eleventh grade students of SMANegeri 1 Sebatik Tengah. This research used pre-experimental design. The population of this research were all the eleventh grade students at SMA Negeri 1 Sebatik Tengah. The number of samples of this research were 23 students. The samples were chosen by using purposive sampling technique. There was one class as the sample. Class for treatment class was XI IPS 2. It consisted of 23 students. The steps in this research were pre-test, treatment and post-test. In the pre-test, the students were asked to answer the questions of multiples choices of narrative text. After giving pre-test, the researcher gave the treatment. The treatment class was taught by using Scrabble Game technique. After giving the treatment, students were asked to answer the questions of multiples choices of narrative text in the post-test. The result of this research showed that there was significant different mean score between score of pre-test and post-test. It was proven by the result of the students’ mean score from pre-test was 54.57 and 73.70 in the post-test. It meant that the improvement of the students’ mean score in was 19.13. It showed that the improvement of the students’ mean score in the post-test was higher than pre-test. From the data analysis, it indicates that there was significant difference from the students’ reading comprehension between pre-test and post-test. The result of Paired Sample t-test showed that (-13.392) higher than t- table (-2.074), it means that there is an improvement after giving the treatment. Meanwhile, the result of sig (2 tailed) 0.000 is lower than 0.05, it means that the scrabble game can give any contribution to the students’ reading comprehension in narrative text. From both of the result, it can be seen that there is significant different between pre-test and post-test score in improving students’ reading comprehension after the treatment is given by the researcher. Based on the explanation above, it can be concluded that using scrabble game is effective to improve students’ reading comprehension.