
An Analysis Of Students’ Difficulties In Writing Recount Text At Eighth Grade Of SMPN 1 Tanjung Selor
Pengarang : Dian Febrianti Sukma - Personal Name;
Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan., 2022XML Detail Export Citation
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kesulitan siswa didalam menyusun struktur generik dalam menulis teks recount dan untuk mengetahui kesulitan dominan yang dilakukan siswa dalam menulis teks recount. Metodologi penelitian yang digunakan adalah metode campuran dimana peneliti menggabuungkan data kualitatif dan data kuantitatif untuk memperoleh data. Peneliti menggunakan penelitian deskriptif untuk menyampaikan hasil penelitian. Dalam teknik pengumpulan data, penelitian ini menggunakan hasil test menulis siswa, angket, dan wawancara. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas delapan SMP Negeri 1 Tanjung Selor sebagai populasi dengan jumlah 252 siswa. Sampel yang digunakan sebanyak 51 siswa dari delapan kelas menggunakan teknik stratified random sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesulitan siswa pada saat menulis terdapat lima aspek yaitu konten, organisasi, kosa kata, grammar, dan mekanik. Diantara lima aspek tersebut sebanyak 43.86% siswa mengalami kesulitan dalam grammar, 26.31% siswa mengalami kesulitan dalam aspek mekanik, 17.55% siswa mengalami kesulitan dalam konten, 11.40% siswa mengalami kesulitan dalam aspek organisasi, dan 0.88% dalam aspek kosa kata. Berdasarkan persentase berikut terlihat bahwa yang menjadi kesulitan dominan siswa adalah grammar. Hal ini disebabkan oleh kurangnya pengetahuan siswa dengan arti dan tujuan dari teks recount tersebut.
This study aimed to describe the difficulties of students in compiling a generic structure in writing recount texts and to find out the dominant difficulties that students have in writing recount texts. The research methodology used was a mixed method in which the researcher combined qualitative and quantitative data to obtain data. The researcher applied descriptive research to convey the research results. In data collection techniques, this study applied the results of students' writing tests, questionnaires, and interviews. The subjects of this study were eighth-grade students of SMP Negeri 1 Tanjung Selor a population of 252 students. The sample was 51 students from eight classes using the stratified random sampling technique. The results showed that there were five aspects of students' difficulties in writing, namely: content, organization, vocabulary, grammar, and mechanics. Among these five aspects, 43.86% of students have difficulty with grammar, 26.31% of students have difficulty in the mechanical aspect, 17.55% of students have difficulty with content, and 11.40% of students have difficulty in the organizational aspect, and 0.88% in vocabulary aspect. Based on the following percentage, it can be seen that the dominant difficulty for students was grammar. This is caused by the lack of students' knowledge of the meaning and purpose of the recount text.