UPT. Perpustakaan Universitas Borneo Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Use of Picture Series In Cooperative Learning Model To Improve Writing Achievement On Procedure Text At The First Grade Students Of SMP Mulawarman Tarakan

The Use of Picture Series In Cooperative Learning Model To Improve Writing Achievement On Procedure Text At The First Grade Students Of SMP Mulawarman Tarakan

Pengarang : Sinta

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan,2017
    SKRIPSI

Abstrak Indonesia

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi menulis siswa dalam teks prosedur melalui model pembelajaran gambarberseri dalam model pembelajaran kooperatif. sesuai dengan tujuan penelitian, maka metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian tindakan kelas. subjek dari penelitian ini yaitu siswa kelas vii-b smp mulawarman tarakan tahun ajaran 2015/2016 yang terdiri dari 38 siswa. penelitian ini dimulai dari tanggal 3 juni 2016 hingga 18 juni 2016. peneliti melakukan penelitian dalam dua siklus yang terdiri dari tiga pertemuan, dimana setiap siklus terdiri atas perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. instrumen yang digunakan untuk mengambil data adalah wawancara,catatan lapangan, observasi, dan tes menulis. berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan gambar berseri dalam model pembejaran kooperatif meningkatkan kemampuan menulis siswa.pada siklus pertama, hasil tes menulis siswa adalah sebanyak 42% atau 16 siswa yang mencapai kkm dan 58% atau 22 siswa tidak mencapai kkm. pada siklus kedua, terjadi peningkatan hasil belajar siswa sebanyak 79% siswa atau 30 siswa mencapai kkm dan hanya 21% atau 8 siswa yang tidak mencapai kkm. selain itu, hasil interview guru, catatan lapangan dan hasil observasi guru dan siswa pada aspek afektif dan psikomotor juga mengalami peningkatan pada siklus kedua. pada observasi aspek afektif guru pada siklus pertama memperoleh skor 75 dan meningkat 90 pada siklus kedua. kemudian pada aspek psikomotor guru memperoleh skor 67.5 pada siklus pertama dan meningkat 81 pada siklus kedua. selain itu, pada observasi aspek afektif siswa memperoleh skor 56.75 pada siklus pertama dan meningkat 75.3 pada siklus kedua. kemudian pada aspek psikomotorik siswa memperoleh skor 60 pada siklus pertama dan meningkat 77 pada siklus kedua. penelitian ini dapat disimpulkan bahwa penggunaan media gambar berseri dalam model pembelajaran kooperatif dapat meningkatkan kemampuan menulis pada siswa kelas vii-b smp mulawarman tarakan tahun ajaran 2015/2016.

Abstrak Indonesia

The objective of this research was to improve students’ writing achievement on procedure text by using picture series in cooperative learning model. related to the purpose of the research, the research method used in this research was classroom action research (car). the subject of the research was the students of class vii-b of smp mulawarman tarakan in the academic year of 2015/2016 consisting of 38 students. the research was conducted started from 3rd june 2016 to 18th june 2016 . the researcher conducted the research in two cycles consisted of three meetings, in which each cycles consisted of four steps: planning, implementation, observation, and reflection. the instruments used to collect the data were interview guide line, field notes, observation sheet and writing test. based on the result of the research, it is shown that picture series in cooperative learning model can improve students’ writing achievement. in the first cycle, the result of writing test showed only 42% or 16 students who passed the minimum passing grade and 58% or 22 students who did not pass the minimum passing grade. in the second cycle, it increased up to79% or 30 who pass the minimum passing grade and only 21% or 8 students who did not pass the minimum passing grade. besides, the students and teacher observation result of affective and psychomotor aspect were improved in second cycle. the teacher’s affective aspect got score 75 in the first cycle and increased 90 in the second cycle. then the teacher’s psychomotor aspect got score 67.5 in the first cycle and increased 81 in the second cycle. besides, the students affective aspect got score 56.75 in the first cycle and increased 75.3 in the second cycle. then, the students psychomotor aspect got score 60 in the first cycle and increased 77 in the second cycle. this research can be concluded that using picture series in cooperative learning model can improve students’ writing achievement at vii-b class students’ of smp mulawarmantarakan in academic year 2015/2016.