UPT. Perpustakaan Universitas Borneo Tarakan | ELECTRONIC THESES AND DISSERTATION
Image of The Effectiveness Of Think-Pair-Share (TPS) Technique To Improve Reading Comprehension Of The Eighth Grade Students Of SMP Negeri 10 Tarakan In Academic Year 2014/2015

The Effectiveness Of Think-Pair-Share (TPS) Technique To Improve Reading Comprehension Of The Eighth Grade Students Of SMP Negeri 10 Tarakan In Academic Year 2014/2015

Pengarang : Tri Irpinda

Perpustakaan UBT : Universitas Borneo Tarakan,2015
    SKRIPSI

Abstrak Indonesia

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh signifikan dengan menggunakan teknik think-pair-share (tps) untuk meningkatkan pemahaman membaca pada siswa kelas delapan smp negeri 10 tarakan tahun 2014/2015. penelitian ini adalah kuasi eksperimental. populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas viii smp negeri 10 tarakan di tahun akademik 2014/2015 dengan jumlah total 125 siswa. sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. ada dua kelompok pada penelitian ini, eksperimen dan kontrol. kelas viii-3 sebagai kelompok eksperimen dan kelas viii-4 sebagai kelompok kontrol. instrumen penelitian adalah tes pemahaman membaca yang terdiri dari 30 item pilihan ganda. kelompok eksperimental diajarkan dengan menggunakan teknik think-pair-share, sedangkan kelompok kontrol diajar dengan menggunakan teknik exchange-partner. peneliti menganalisis nilai posttest kedua kelompok dengan menggunakan independent sample t-test. hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dari nilai rata-rata siswa antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol setelah perlakuan yang diberikan. hal itu terbukti dari nilai rata-rata dan nilai ttest. nilai rata-rata kelompok eksperimen adalah 74,72, sedangkan nilai rata-rata kelompok kontrol adalah 67,67. hasil nilai t-test lebih tinggi dari t-tabel (2,298> 2,009). berdasarkan hasil di atas, peneliti menyimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan teknik think-pair-share (tps) untuk meningkatkan pemahaman membaca pada siswa kelas viii smp negeri 10 tarakan di tahun akademik 2014/2015.

Abstrak Indonesia

This research aimed at investigating the significant effect of using think- pair-share (tps) technique to improve reading comprehension score at the eighth grade students of smp negeri 10 tarakan in academic year 2014/2015. this research was quasi experimental research design. the population of this research was all of the eighth grade students of smp negeri 10 tarakan in academic year 2014/2015 with the total number 125 students. the sample was taken by using purposive sampling technique. there were two groups of this research, experimental and control group. class viii-3 was as the experimental group and class viii-4 was as the control group. the instrument of this research was reading comprehension test which consisted of 30 items multiple choices. the experimental was taught by using think-pair-share technique, while the control group was taught by using exchange-partner technique. the researcher analyzed the posttest score both of group by using independent sample t-test. the result of this research showed that there was significant difference of students’ mean score between the experimental group and the control group after the treatment given. it was proven from the mean score and t-test value. the mean score of experimental group was 74.72, while the mean score control group was 67.67. the result of t-test value was higher than t-table (2.298 > 2.009). based on the result above, the researcher concluded that there was a significant effect of using think-pair-share (tps) technique to improve reading comprehension score at the eighth grade students of smp negeri 10 tarakan in academic year 2014/2015.